Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Ruokalistan toimivuus asiakkaan näkökulmasta – CASE: Chico’s-ketju

Tuominen, Samuli (2009)

 
Avaa tiedosto
ONT.pdf (581.7Kt)
Lataukset: 


Tuominen, Samuli
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912026846
Tiivistelmä
Ruokalista on tärkeä väline ravintoloiden markkinointiviestinnässä. Olisi hankala kuvitella, miten ravintolat toimisivat, jos ne eivät hyödyntäisi ruokalistoja ainakin jollain tavoin. Hyvä ruokalista on jo itsessään markkinointia ja luo asiakkaalle mielikuvia, sekä parhaimmillaan toteuttaa jopa myyntiä jo ilman tarjoilijan apua. Tämän takia ruokalistan kehittäminen ja optimointi kehityksen kohteena olevan ravintolan tarpeisiin on erityisen tärkeää.

Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tutkia, mitä mieltä asiakkaat ovat Chico’s ketjun ruokalistan toimivuudesta. Tavoitteena on saada näkemyksiä siitä, mihin suuntaan ruokalistaa kannattaisi kehittää niin ulkonäön, ryhmittelyn, kuin valikoimankin osalta. Lisäksi tavoitteena on tehdä vertailua edellisvuoden listaan ja selvittää, miltä osin uusi lista on parempi ja miltä osin siinä on vielä kehitettävää.

Tutkimus toteutettiin teemahaastatteluina paikan päällä Chico’s ketjun eri toimipaikoissa. Haastateltaviksi pyrittiin saamaan laajalti erilaisia asiakkaita ketjun kohderyhmästä, jotta saataisiin esiin mahdollisimman monenlaisia relevantteja mielipiteitä ruokalistan toimivuudesta. Lisäksi tuloksia tukevana tutkimusmenetelmänä käytettiin havainnointia, koska tutkija toimii esimiehenä kohdeyrityksessä. Näin ollen havainnointia olisi hankala sulkea pois tuloksista. Havainnoimalla saatuja tuloksia käytetään lähinnä analysoinnin apuvälineenä, niiden ei-strukturoidun keräystavan johdosta. Päämenetelminä analysoinnissa on käytetty aineiston tyypittelyä ja siinä yhteydessä teemoittelua.

Tutkimus suoritettiin tammikuun 2009 ja syyskuun 2009 välisenä aikana. Haastattelut suoritettiin kesän aikana ja tulokset ja kehitysehdotukset tarkastettiin yhdessä kohdeyrityksen kehitysryhmän kanssa syyskuussa 2009. Lopputuotoksena tutkimuksesta on raportti siitä, miten asiakkaat näkevät nykyisen ruokalistan toimivan ja miltä osin sitä tulisi kehittää.

Tuloksena oli siis vahva tietoperusta HOK-Elannon kehitysryhmälle uuden listan suunnittelua varten. Tutkimuksen aikana kerättiin paljon hyödyllistä tietoa kohdeketjun toiminnasta ja toiminnan järkevyydestä, sekä laadusta asiakkaan näkökulmasta. Kokonaisuutena tutkimus onnistui täyttämään tavoitteensa. Alkutavoitteeksi asetettu asiakkaiden mielipiteiden päivitys ja yleinen katsaus listan toimivuudesta sekä vertailu edellisvuoden listaan toteutettiin ja saadusta aineistosta pystyttiin luomaan kehitysideoita myös seuraava ruokalistaa varten.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste