Sähköiset työnhakupalvelut
Miettinen, Janne (2010)
Miettinen, Janne
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010053110992
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010053110992
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan sähköisiä työnhakupalveluja nuorten aikuisten näkökulmasta. Tietotekniikan kehittyessä työnhakupalvelut/rekrytointiyritykset ovat siirtyneet Internetiin ja samalla työnhaun tueksi on syntynyt monenlaisia uusia toteutuksia ja palveluja. Opinnäytetyössä otetaan selvää, kuinka nuoret aikuiset tuntevat sähköisiä työnhakupalveluja/rekrytointiyrityksiä, miten he käyttävät näitä ja olisiko sosiaalisella medialla mahdollisuuksia parantaa rekrytointia. Kysymyksiä kysytään myös sähköisten työnhakupalvelujen käytettävyydestä, jotta saadaan kuva siitä, mikä tekee työnhakupalvelusta mielekkään.
Työnhakijalla on mahdollisuus tilata työpaikkavahti, joka lähettää hakijalle mieleisimmät avoimet työpaikat sähköpostiin, kun ne julkaistaan sivustolla tai työnhakija voi jättää sivustolle oman CV:nsä työnantajan tarkastettavaksi. Tällöin työnhakijan ei aktiivisesti tarvitse lähetellä työhakemuksia yrityksiin, vaan työnantajasta tehdään hakija, joka etsii työntekijän.
Maailmalla vallitseva taloudellinen taantuma on iskeytynyt myös Suomeen. Yrityksissä on käyty YT-neuvotteluita ja tuhansia on irtisanottu. Kuitenkin taantuman hellittäessä uusia avoimia työpaikkoja vapautuu. Varsinkin suurten ikäluokkien eläkkeelle siirtyminen vapauttaa paljon työpaikkoja Internet-sukupolvelle. Tämä sukupolvi, jolle tietotekniikan käyttö on itsestäänselvyys, käyttää Internetiä päivittäin verkostoitumiseen sosiaalisissa medioissa.
Tutkimuksen aineisto kerättiin lähettämällä kyselylomake Keravan Laurean opiskelijoille, jolloin kohderyhmänä olivat nuoret opiskelevat aikuiset. Heillä oli viikko aikaa vastata kysymyksiin, jotka oli jaettu neljään osioon: perustiedot, työnhaku, käytettävyys ja sosiaalinen media.
Suurin osa nuorista aikuisista käyttää sähköisiä työnhakupalveluja etsiessään töitä, kun taas sanomalehdet ovat edelleen vanhemman sukupolven käytössä. Monet nuoret tarkastelevat avoimia työpaikkoja 2000-luvulla, vaikka olisivat jo työllistyneitä. Mol.fi on nuorten aikuisten keskuudessa tunnetuin ja käytetyin työnhakupalvelu Suomessa. Vain vähän yli puolet vastaajista oli rekisteröitynyt työnhakupalveluun ja vain osa oli tutustunut niiden tarjoamiin palveluihin. Paras palvelu tarjoaa helpon tavan löytää paljon sopivia työpaikkoja. Suurin osa vastaajista käytti sosiaalisia medioita ja piti yhteyksiä entisiin työkavereihin tätä kautta. Sosiaalisen median käyttäjistä yli puolet toivoi rekrytointia tulevaisuudessa sosiaalisiin medioihin.
Työnhakijalla on mahdollisuus tilata työpaikkavahti, joka lähettää hakijalle mieleisimmät avoimet työpaikat sähköpostiin, kun ne julkaistaan sivustolla tai työnhakija voi jättää sivustolle oman CV:nsä työnantajan tarkastettavaksi. Tällöin työnhakijan ei aktiivisesti tarvitse lähetellä työhakemuksia yrityksiin, vaan työnantajasta tehdään hakija, joka etsii työntekijän.
Maailmalla vallitseva taloudellinen taantuma on iskeytynyt myös Suomeen. Yrityksissä on käyty YT-neuvotteluita ja tuhansia on irtisanottu. Kuitenkin taantuman hellittäessä uusia avoimia työpaikkoja vapautuu. Varsinkin suurten ikäluokkien eläkkeelle siirtyminen vapauttaa paljon työpaikkoja Internet-sukupolvelle. Tämä sukupolvi, jolle tietotekniikan käyttö on itsestäänselvyys, käyttää Internetiä päivittäin verkostoitumiseen sosiaalisissa medioissa.
Tutkimuksen aineisto kerättiin lähettämällä kyselylomake Keravan Laurean opiskelijoille, jolloin kohderyhmänä olivat nuoret opiskelevat aikuiset. Heillä oli viikko aikaa vastata kysymyksiin, jotka oli jaettu neljään osioon: perustiedot, työnhaku, käytettävyys ja sosiaalinen media.
Suurin osa nuorista aikuisista käyttää sähköisiä työnhakupalveluja etsiessään töitä, kun taas sanomalehdet ovat edelleen vanhemman sukupolven käytössä. Monet nuoret tarkastelevat avoimia työpaikkoja 2000-luvulla, vaikka olisivat jo työllistyneitä. Mol.fi on nuorten aikuisten keskuudessa tunnetuin ja käytetyin työnhakupalvelu Suomessa. Vain vähän yli puolet vastaajista oli rekisteröitynyt työnhakupalveluun ja vain osa oli tutustunut niiden tarjoamiin palveluihin. Paras palvelu tarjoaa helpon tavan löytää paljon sopivia työpaikkoja. Suurin osa vastaajista käytti sosiaalisia medioita ja piti yhteyksiä entisiin työkavereihin tätä kautta. Sosiaalisen median käyttäjistä yli puolet toivoi rekrytointia tulevaisuudessa sosiaalisiin medioihin.