Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Yrityksen transitioprosessin kehittäminen jatkuviin palveluihin

Haverinen, Markus (2018)

 
Avaa tiedosto
Haverinen_Markus.pdf (443.8Kt)
Lataukset: 


Haverinen, Markus
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112718612
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kehittää ja tuoda näkyväksi toimeksiantoyrityksen Service Desk-toimintaa, jotta ylläpito ja pienkehitys voitaisiin toteuttaa mahdollisimman tehokkaasti. Tämä toteutettiin tutkimalla ja kehittämällä toimeksiantoyrityksen transitioprosessia. Transitioprosessilla tarkoitetaan palvelun siirtämistä projekti- eli kehittämisvaiheesta ylläpito- ja pienkehitysvaiheeseen. Tämä tapahtuu yleensä palvelun julkaisemisen yhteydessä.

Tutkimuksen tietoperustassa on käsitelty projektihallinnan työkaluja, kuten ITILiä, SIAMia sekä DevOpsia. Kyseiset työkalut on valittu, sillä ne ovat laajasti käytössä sekä toimeksiantoyrityksessä että koko IT-alalla. Tietoperustan avulla on pyritty havainnollistamaan Service Deskin roolia ylläpito- ja pienkehitysvaiheessa.

Opinnäytetyö on toteutettu kehittämishankkeena yhdessä toimeksiantoyrityksen kanssa. Siinä on hyödynnetty kvalitatiivisia menetelmiä, sillä ne soveltuvat toiminnalliseen tutkimukseen. Menetelminä on käytetty haastattelua ja havainnointia, joiden avulla saatiin tietoa tutkimusongelmasta sekä vaadittavista kehityskohteista.

Tutkimuksen tuloksena on päivitetty versio toimeksiantoyrityksen käytössä olevasta haltuunottosuunnitelmasta sekä kokonaan uusittu mallipohja operointiohjeista. Lisäksi tuloksena on Service Desk-toiminnan tekeminen näkyväksi toimeksiantoyrityksen muille liiketoimintayksiköille.

Tutkimuksen tulokset ovat osa uutta transitioprosessia, ja ne ovat jo toimeksiantoyrityksessä käytössä. Nämä ovat kuitenkin vain rautalankamalleja, joita on tarkoitus muokata jokai-sen projektin tarpeisiin sopiviksi. Transitioprosessia on tarkoitus edelleen jatkokehittää ja tämän tutkimuksen esiintuomat ongelmakohdat sekä kehitysehdotukset toimivat uuden transitioprosessin kulmakivinä.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste