Sponsorointihyötyjen mittaaminen, maksimointi sekä partnertyytyväisyyden kehittäminen
Verno, Ilpo (2009)
Verno, Ilpo
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912077233
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912077233
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin Veikkausliigan sponsorointiyhteistyön nykytilaa sekä pyrittiin antamaan sen kehittämiselle päätöksentekoa vahvistavia tuloksia. Työssä on tutkittu Veikkausliigan viestintää ja yhteistyön tulevaisuuden näkymiä. Tutkimuksessa on selvitetty yhteistyön keston pituutta, sekä millä organisaation tasolla sponsorointiyhteistyössä tapahtuvista asioista päätetään ja tarkasteltu lähemmin operatiivisia asioita, kuten mielipiteitä Veikkausliigan tarjoamista sponsorointihyödyistä. Lisäksi kartoitettiin, mitä riskejä sponsorointiin liittyy yhteistyökumppaneiden mielestä ja kuinka todennäköisenä niitä pidetään.
Teoriaosuudessa selvitetään sponsorointia käsitteenä, siihen liittyviä hyötyjä ja riskejä, sen tehokkuuden mittausmenetelmiä sekä suhdetoimintaa. Empiirinen osuus toteutettiin lähettämällä sähköinen kyselylomake Veikkausliigan nimeämille isommille sponsorointiyhteistyökumppaneille. Yhteensä kyselyitä lähetettiin 29 henkilölle 18 yritykseen. Jokainen sai oman henkilökohtaisen linkin kyselyyn. Lomake testattiin ennen lähettämistä kolmen Veikkausliigassa työskentelevän henkilön kanssa.
Vastauksia saatiin enimmäkseen johtotason henkilöiltä, joka antoi painoarvoa kyselyn vastauksille. Suurimman osan mielestä yhteistyö Veikkausliigan kanssa on sujunut erinomaisesti. Veikkausliigaa yhteistyökumppanina ja sen yhteyshenkilöiden ammattitaitoa on arvioitu erinomaisiksi. Sponsorointiyhteistyökumppanit haluavat jatkaa Veikkausliigan kanssa yhteistyötä suuremmalla tai samalla panostuksella myös tulevaisuudessa.
Urheilun sponsorointi tulee tulevaisuudessa todennäköisesti lisääntymään Suomessa. Se kehittyy määrätietoisemmaksi ja tavoitteellisemmaksi kokemuksen ja ammattitaitoisten ihmisten määrän myötä. Sponsorointirahat eivät jakaudu sosiaalisesti oikeudenmukaisesti ja kilpailu on kiristynyt myös talouden laskusuhdanteen takia. Vuonna 2009 sponsorointiin sijoitettiin 166 miljoonaa euroa, josta urheilun osuus oli 100 miljoonaa euroa. Tulevaisuudessa sponsorointikohteita valitaan luultavasti tarkemmin ja niiltä vaaditaan sijoituksille vastapanosta. On tärkeää olla valmiina kiristyvässä kilpailutilanteessa ja kehittää jatkuvasti yhteistyön laatua ja mahdollisuuksia.
Teoriaosuudessa selvitetään sponsorointia käsitteenä, siihen liittyviä hyötyjä ja riskejä, sen tehokkuuden mittausmenetelmiä sekä suhdetoimintaa. Empiirinen osuus toteutettiin lähettämällä sähköinen kyselylomake Veikkausliigan nimeämille isommille sponsorointiyhteistyökumppaneille. Yhteensä kyselyitä lähetettiin 29 henkilölle 18 yritykseen. Jokainen sai oman henkilökohtaisen linkin kyselyyn. Lomake testattiin ennen lähettämistä kolmen Veikkausliigassa työskentelevän henkilön kanssa.
Vastauksia saatiin enimmäkseen johtotason henkilöiltä, joka antoi painoarvoa kyselyn vastauksille. Suurimman osan mielestä yhteistyö Veikkausliigan kanssa on sujunut erinomaisesti. Veikkausliigaa yhteistyökumppanina ja sen yhteyshenkilöiden ammattitaitoa on arvioitu erinomaisiksi. Sponsorointiyhteistyökumppanit haluavat jatkaa Veikkausliigan kanssa yhteistyötä suuremmalla tai samalla panostuksella myös tulevaisuudessa.
Urheilun sponsorointi tulee tulevaisuudessa todennäköisesti lisääntymään Suomessa. Se kehittyy määrätietoisemmaksi ja tavoitteellisemmaksi kokemuksen ja ammattitaitoisten ihmisten määrän myötä. Sponsorointirahat eivät jakaudu sosiaalisesti oikeudenmukaisesti ja kilpailu on kiristynyt myös talouden laskusuhdanteen takia. Vuonna 2009 sponsorointiin sijoitettiin 166 miljoonaa euroa, josta urheilun osuus oli 100 miljoonaa euroa. Tulevaisuudessa sponsorointikohteita valitaan luultavasti tarkemmin ja niiltä vaaditaan sijoituksille vastapanosta. On tärkeää olla valmiina kiristyvässä kilpailutilanteessa ja kehittää jatkuvasti yhteistyön laatua ja mahdollisuuksia.