Yhteissuunnittelu yhteistyön areenana : Muotoilupelistä tukea yhteissuunnittelun prosessin rakentamiseen monitoimijaisessa suunnitteluympäristössä
Jäämies, Saara (2018)
Jäämies, Saara
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112718648
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112718648
Tiivistelmä
Nopeasti muuttuva, digitalisoituva, verkottuva ja globalisoituva toimintaympäristö on luonut suuria muutostarpeita. Siirtyminen tuote- ja teollisuusyhteiskunnasta palveluyhteiskuntaan on tuonut mukanaan monia uudenlaisia haasteita kaikille yhteiskunnan sektoreille, mutta samalla se tarjoaa monia mahdollisuuksia. Muutoksissa mukana pysyminen edellyttää organisaatioilta muun muassa nopeuden ja joustavuuden maksimointia, mutta ne myös pakottavat eri organisaatiot luomaan yhteistyöverkostoja monimutkaisten palvelutarpeiden tyydyttämiseksi. Yhteissuunnittelu ja osallistavat menetelmät ovat saaneet jalansijaa kehittämistyössä kaikilla sektoreilla, eikä asiakkaiden osallisuus kehittämisprosesseissa ole enää poikkeus. Palveluita ja palveluprosesseja suunnitellessa on hyvä avata dialogia palveluja toteuttavien toimijoiden ja palvelujen käyttäjien välille, mutta myös entistä enemmän kaikkien sidosryhmien välille. Palveluekosysteemien sisällä toimivien sidosryhmien yhteistyöstä on siirryttävä aitoon yhteistoimintaan ja yhteissuunnitteluun.
Tämän tutkimuksellisen kehittämistyön tavoitteena oli tutkia yhteissuunnittelua ilmiönä, ymmärtää yhteissuunnittelun prosessiin osallistuvien toimijoiden näkemyksiä yhteissuunnittelun prosessiin osallistumisesta sekä kehittää työkalu, jolla yhteissuunnittelun prosessin suunnittelua tai toteuttamista voitaisiin tukea. Yhteissuunnittelun prosessia tarkastellaan tässä kehittämistyössä palveluna palvelulogiikan valossa, jossa arvo asiakkaalle, tässä tapauksessa mukana oleville toimijoille, syntyy palveluprosessissa mukanaolon aikana. Kehittämistyö toteutettiin osana Fiksu Kalasatama Co-Designing Wellbeing -hanketta.
Kehittämistyön tietoperusta muodostuu palveluiden johtamisen ja markkinoinnin tutkimusalueesta, julkisen sektorin palvelujohtamisen alueesta sekä palvelumuotoilun tutkimusalueesta. Käytännön kehittämistyö koostuu neljästä palvelumuotoilun vaiheita kuvaavasta osa-alueesta asiakasymmärryksestä konseptointiin. Kehittämistyön lähestymistapana sovellettiin Ojasalo, Koskelo ja Nousiaisen (2015) palvelumuotoilun prosessimallia. Kehittämistyö eteni iteratiivisesti divergenssien ja konvergenssien vaiheiden kautta tiedon keruun, ymmärryksen ja soveltamisen -sykleissä ja sen aikana käytettiin laaja kirjo erilaisia palvelumuotoilun menetelmiä asiakasymmärryksen keräämiseen, visualisointiin sekä prototypointiin. Kehittämistyön aikana järjestettiin myös kolme työpajaa.
Kehittämistyön tuloksena syntyi Yhteissuunnittelun rakennuspalikat -yhteissuunnittelun prosessin rakentamista tukeva muotoilupeli, jolla voidaan tukea yhteissuunnittelun prosessien rakentamista konkreettisen työkalun avulla. Pelistä tehtiin kolme erilaista pelikonseptia neljälle erilaiselle asiakaspersoonalle. Kehittämistyön kokemusten pohjalta muodostettiin myös yhteissuunnittelun proses-simalli tukemaan kehitetyn muotoilupelin käyttöä yhteissuunnittelun prosesseissa. Kehitettyä prosessimallia sekä muotoilupeliä voidaan käyttää ja soveltaa monenlaisissa yhteissuunnittelun prosesseissa. Erityisen hyödyllinen prosessimalli ja kehitetty muotoilupeli on kompleksisissa yhteissuunnittelun prosesseissa, jossa mukana on heterogeeninen joukko toimijoita.
Tämän tutkimuksellisen kehittämistyön tavoitteena oli tutkia yhteissuunnittelua ilmiönä, ymmärtää yhteissuunnittelun prosessiin osallistuvien toimijoiden näkemyksiä yhteissuunnittelun prosessiin osallistumisesta sekä kehittää työkalu, jolla yhteissuunnittelun prosessin suunnittelua tai toteuttamista voitaisiin tukea. Yhteissuunnittelun prosessia tarkastellaan tässä kehittämistyössä palveluna palvelulogiikan valossa, jossa arvo asiakkaalle, tässä tapauksessa mukana oleville toimijoille, syntyy palveluprosessissa mukanaolon aikana. Kehittämistyö toteutettiin osana Fiksu Kalasatama Co-Designing Wellbeing -hanketta.
Kehittämistyön tietoperusta muodostuu palveluiden johtamisen ja markkinoinnin tutkimusalueesta, julkisen sektorin palvelujohtamisen alueesta sekä palvelumuotoilun tutkimusalueesta. Käytännön kehittämistyö koostuu neljästä palvelumuotoilun vaiheita kuvaavasta osa-alueesta asiakasymmärryksestä konseptointiin. Kehittämistyön lähestymistapana sovellettiin Ojasalo, Koskelo ja Nousiaisen (2015) palvelumuotoilun prosessimallia. Kehittämistyö eteni iteratiivisesti divergenssien ja konvergenssien vaiheiden kautta tiedon keruun, ymmärryksen ja soveltamisen -sykleissä ja sen aikana käytettiin laaja kirjo erilaisia palvelumuotoilun menetelmiä asiakasymmärryksen keräämiseen, visualisointiin sekä prototypointiin. Kehittämistyön aikana järjestettiin myös kolme työpajaa.
Kehittämistyön tuloksena syntyi Yhteissuunnittelun rakennuspalikat -yhteissuunnittelun prosessin rakentamista tukeva muotoilupeli, jolla voidaan tukea yhteissuunnittelun prosessien rakentamista konkreettisen työkalun avulla. Pelistä tehtiin kolme erilaista pelikonseptia neljälle erilaiselle asiakaspersoonalle. Kehittämistyön kokemusten pohjalta muodostettiin myös yhteissuunnittelun proses-simalli tukemaan kehitetyn muotoilupelin käyttöä yhteissuunnittelun prosesseissa. Kehitettyä prosessimallia sekä muotoilupeliä voidaan käyttää ja soveltaa monenlaisissa yhteissuunnittelun prosesseissa. Erityisen hyödyllinen prosessimalli ja kehitetty muotoilupeli on kompleksisissa yhteissuunnittelun prosesseissa, jossa mukana on heterogeeninen joukko toimijoita.