CRM-järjestelmän käyttöönottoon valmistautuminen : Case: Stalatube Oy
Palomäki, Jukka (2018)
Palomäki, Jukka
Lahden ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112718650
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112718650
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Stalatube Oy, jonka aikomus on ottaa CRM-järjestelmä käyttöönsä vuoden 2018 aikana. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten CRM-järjestelmän käyttöönottoon tulisi valmistautua, jotta projektin lopputulos olisi onnistunut. Lisäksi tavoitteena oli selvittää, mitä hyötyjä CRM-järjestelmästä on yritykselle. Opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta ja empiirisestä osuudesta.
Teoriaosuudessa käsitellään asiakkuudenhallintaa ja CRM-järjestelmiä yleisesti. Myös CRM-järjestelmän käyttöönotto käydään vaiheittain läpi sekä käsitellään sillä saavutettavia hyötyjä.
Empiirinen osuus koostuu itse tutkimustyöstä, sen tuloksista ja johtopäätöksistä. Tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen, ja sen aineisto kerättiin teemahaastatteluin. Haastatteluihin osallistui yhteensä viisi henkilöä, joista neljä toimi osana Stalatuben myyntitiimiä ja yksi oli aikaisemmin työskennellyt Stalatubella CRM-projektissa.
Tutkimuksesta ilmeni, että CRM-järjestelmän käyttöönottaminen vaatii yritykseltä riittäviä resursseja, vahvaa sitoutumista projektiin sekä riskien ja haasteiden tunnistamista. Mikäli järjestelmän käyttöönotto sujuu hyvin, siitä on hyötyä niin myyjille kuin myynnin johdolle. Onnistunut käyttöönotto parantaa myös asiakaspalvelua ja tehostaa myyntiä. Tuloksien perusteella Stalatubelle annettiin kehitysehdotuksia CRM-projektin jatkoa varten, jotka esitetään empiirisen osuuden lopussa.
Teoriaosuudessa käsitellään asiakkuudenhallintaa ja CRM-järjestelmiä yleisesti. Myös CRM-järjestelmän käyttöönotto käydään vaiheittain läpi sekä käsitellään sillä saavutettavia hyötyjä.
Empiirinen osuus koostuu itse tutkimustyöstä, sen tuloksista ja johtopäätöksistä. Tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen, ja sen aineisto kerättiin teemahaastatteluin. Haastatteluihin osallistui yhteensä viisi henkilöä, joista neljä toimi osana Stalatuben myyntitiimiä ja yksi oli aikaisemmin työskennellyt Stalatubella CRM-projektissa.
Tutkimuksesta ilmeni, että CRM-järjestelmän käyttöönottaminen vaatii yritykseltä riittäviä resursseja, vahvaa sitoutumista projektiin sekä riskien ja haasteiden tunnistamista. Mikäli järjestelmän käyttöönotto sujuu hyvin, siitä on hyötyä niin myyjille kuin myynnin johdolle. Onnistunut käyttöönotto parantaa myös asiakaspalvelua ja tehostaa myyntiä. Tuloksien perusteella Stalatubelle annettiin kehitysehdotuksia CRM-projektin jatkoa varten, jotka esitetään empiirisen osuuden lopussa.