Itämeren kaupungista Euroopan moderniksi metropoliksi - Case: Hampurin ja Helsingin vertailu kaupunkimatkailukohteena
Latova, Kristina (2010)
Latova, Kristina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052810873
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052810873
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee kahden Itämeren kaupungin matkailullista vetovoimaa. Tutkimuksessa tarkastellaan esikuvavertailun sekä havainnoinnin avulla molempien kaupunkien brändejä, matkailuorganisaatioiden toimintaa ja markkinointistrategioita. Kerätyn aineiston perusteella on luotu molemmille kaupungille SWOT-analyysit. Tutkimuksen tarkoituksena oli tuottaa uutta ja hyödyllistä tietoa, josta olisi erityisesti hyötyä Helsingin kaupungin matkailu- ja kongressitoimistolle ja tukea Helsingin matkailullista potentiaalia kansainvälisillä markkinoilla.
Opinnäytetyön tiedot on kerätty Helsingin kaupungin virallisten matkailusivustojen sähköisistä aineistoista sekä Hamburg Tourismus GmbH internet-sivustojen tiedoista. Helsingin kaupungin matkailu- ja kongressitoimisto on vastuussa kaupungin matkailubrändin kehityksestä, markkinointitoimenpiteistä, tuotekehityksestä, matkailijaneuvonnasta ja viestinnästä. Vastaava Hampurin matkailuorganisaatio on Hamburg Tourismus GmbH.
Teoriaosan alkuvaiheessa käsitellään muun muassa kaupunkimatkailun syntymisen, kehityksen sekä tulevaisuuden näkymät yleisesti. Tilastojen ja haastattelujen rinnalla opinnäytetyössä on viitattu jonkin verran kirjoittajan henkilökohtaisten havaintoihin ja kokemuksiin. Kerätystä aineistosta on yritetty tuoda esille erityisesti Helsingin etuja ja mahdollisuuksia. Työn alkuvaiheessa asetetut hypoteesikysymykset ovat tutkimuksen perusta.
Tutkimus on kvalitatiivinen ja suoritettu osaksi Helsingissä ja osaksi Hampurissa. Henkilökohtaisten kontaktien rinnalla tutkimusaineistoa on kerätty markkinointistrategioista, brändi-analyyseista ja asiatuntijoiden tutkimuksista sekä näkemyksistä. Opinnäytetyössä on useamman kerran viitattu entisen Helsingin kaupunkisuunnittelu- ja kiinteistötoimen apulaiskaupunginjohtajan, Pekka Korpisen raporttiin, ”Helsinki – tulevaisuuden kaupunki”, jossa hän esittää omasta näkökulmasta kaupungin matkailun kehitykselle merkittäviä kohtia. Tutkimuksen tietoihin perustuva SWOT-analyysi on tehty kerättyihin tietoihin, osittain henkilökohtaisiin havaintoihin ja kokemuksiin nojaten.
Tutkimustulokset osoittavat Helsingin olevan oikealla tiellä päästäkseen Euroopan suosituimpien metropolien joukkoon. Voitto kansainvälisessä World Design Capital 2012 –kilpailussa antaa kaupungille mahdollisuuden kehittää matkailullista vetovoimaansa. Molempien kaupunkien vertailusta käy ilmi, että Helsinki selviää yhtä hyvin isompien metropolien rinnalla ja on matkailijoiden mielestä näkemisen arvoinen matkailukohde. Huomiota herättää myös se, että Hampurin ja Helsingin tulevaisuuden näkymät ja suunnitelmat kohtaavat monissa kohtaa. Kaupunkien merellisyyden korostaminen näyttää olevan hyvin tärkeää ja isoimmat kehitysprojektit ovat suunniteltu juuri tälle alueelle.
Opinnäytetyön tiedot on kerätty Helsingin kaupungin virallisten matkailusivustojen sähköisistä aineistoista sekä Hamburg Tourismus GmbH internet-sivustojen tiedoista. Helsingin kaupungin matkailu- ja kongressitoimisto on vastuussa kaupungin matkailubrändin kehityksestä, markkinointitoimenpiteistä, tuotekehityksestä, matkailijaneuvonnasta ja viestinnästä. Vastaava Hampurin matkailuorganisaatio on Hamburg Tourismus GmbH.
Teoriaosan alkuvaiheessa käsitellään muun muassa kaupunkimatkailun syntymisen, kehityksen sekä tulevaisuuden näkymät yleisesti. Tilastojen ja haastattelujen rinnalla opinnäytetyössä on viitattu jonkin verran kirjoittajan henkilökohtaisten havaintoihin ja kokemuksiin. Kerätystä aineistosta on yritetty tuoda esille erityisesti Helsingin etuja ja mahdollisuuksia. Työn alkuvaiheessa asetetut hypoteesikysymykset ovat tutkimuksen perusta.
Tutkimus on kvalitatiivinen ja suoritettu osaksi Helsingissä ja osaksi Hampurissa. Henkilökohtaisten kontaktien rinnalla tutkimusaineistoa on kerätty markkinointistrategioista, brändi-analyyseista ja asiatuntijoiden tutkimuksista sekä näkemyksistä. Opinnäytetyössä on useamman kerran viitattu entisen Helsingin kaupunkisuunnittelu- ja kiinteistötoimen apulaiskaupunginjohtajan, Pekka Korpisen raporttiin, ”Helsinki – tulevaisuuden kaupunki”, jossa hän esittää omasta näkökulmasta kaupungin matkailun kehitykselle merkittäviä kohtia. Tutkimuksen tietoihin perustuva SWOT-analyysi on tehty kerättyihin tietoihin, osittain henkilökohtaisiin havaintoihin ja kokemuksiin nojaten.
Tutkimustulokset osoittavat Helsingin olevan oikealla tiellä päästäkseen Euroopan suosituimpien metropolien joukkoon. Voitto kansainvälisessä World Design Capital 2012 –kilpailussa antaa kaupungille mahdollisuuden kehittää matkailullista vetovoimaansa. Molempien kaupunkien vertailusta käy ilmi, että Helsinki selviää yhtä hyvin isompien metropolien rinnalla ja on matkailijoiden mielestä näkemisen arvoinen matkailukohde. Huomiota herättää myös se, että Hampurin ja Helsingin tulevaisuuden näkymät ja suunnitelmat kohtaavat monissa kohtaa. Kaupunkien merellisyyden korostaminen näyttää olevan hyvin tärkeää ja isoimmat kehitysprojektit ovat suunniteltu juuri tälle alueelle.