KATSO KANSSANI : Opas varhaiskasvattajille katsomuskasvatuksen toteuttamisesta varhaiskasvatuksessa
Salo, Jenni (2018)
Lataukset:
Salo, Jenni
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112718380
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112718380
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö oli toiminnallinen kehittämistyö, jonka pääaiheena oli varhaiskasvatuksen katsomuskasvatus. Opinnäytetyön tarkoituksena oli lisätä tietoa katsomuskasvatuksesta varhaiskasvatushenkilöstön keskuudessa ja tällä tavoin edistää katsomuskasvatuksen näkyvyyttä ja toteutumista varhaiskasvatuksessa. Opinnäytetyön tavoite eli kehittämistehtävä oli tuottaa varhaiskasvattajille katsomuskasvatukseen liittyvä opas, jonka kautta he saisivat uutta tietoa katsomuskasvatuksen toteuttamisesta ja jonka avulla he pystyisivät toteuttamaan katsomuskasvatusta päiväkodissa paremmin ja monipuolisemmin. Oppaan tavoitteena oli myös poistaa epävarmuutta, jota on liittynyt jo katsomuskasvatusta edeltäneen uskontokasvatuksen toteuttamiseen.
Katsomuskasvatus valikoitui opinnäytetyön aiheeksi monen eri vaiheen kautta. Oma kiinnostukseni uskontoja ja katsomuksia kohtaan takasi sen, että kiinnitin yhä enemmän huomiota uskontojen näkyvyyteen esimerkiksi harjoittelujeni aikana. Sekä keskusteluni varhaiskasvattajien kanssa että havaintoni kertoivat siitä, että uskontokasvatus ei näkynyt varhaiskasvatuksen arjessa oikeastaan ollenkaan muuten kuin seurakunnan työntekijöiden toimesta. Tutustuin myös paljon aiheeseen liittyvään kirjallisuuteen, josta kumpusi varhaiskasvattajien osaamattomuus ja epävarmuus uskontokasvatuksen toteuttamiseen varhaiskasvatuksessa. Uudessa valtakunnallisessa varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa uskontokasvatus muutettiin katsomuskasvatukseksi. Koska uusi Vasu on velvoittava asiakirja, ei uskontokasvatuksen aikainen tekemättömyys enää riittänyt katsomuskasvatuksen suhteen. Näiden perustelujen kautta syntyi varmuus siihen, että varhaiskasvatuksen katsomuskasvatusta käsittelevä opas oli enemmän kuin tarpeellinen varhaiskasvattajille.
Oppaassa olevat materiaalit on valittu oppaaseen uuden Vasun katsomuskasvatukselle asettamien raamien kautta. Oppaaseen on koottu katsomuskasvatuksen toteuttamiseen tarvittavaa tietoa ja materiaalia. Opas sisältää uuden Vasun näkökulman katsomuskasvatukseen, tietoa ympärillämme vaikuttavista uskonnoista, menetelmiä ja vinkkejä katsomuskasvatuksen toteuttamiseen sekä materiaalia katsomuskasvatukseen liittyen. Opas on tämän opinnäytetyön liitteenä 2.
Opasta kehitettiin varhaiskasvattajien arviointien perusteella. Arviointitutkimus toteutettiin laadullisena arviointikyselynä ja näiden vastausten pohjalta katsomuskasvatusopasta kehitettiin vastaamaan varhaiskasvattajien ja lasten tarpeita vieläkin paremmin. Kyselyn aineiston pohjalta ilmenee, että oppaan tärkeimmäksi luvuksi oman työn kannalta koetaan menetelmäpankki sekä myös uskontojen esittelyjä pidetään tärkeänä. Vastauksissa ilmenee myös yhtäläisyyttä aikaisempiin tutkimuksiin ja niiden perusteella voi todeta, että katsomuskasvatusopas on erittäin tärkeä väline turvaamaan laadukasta katsomuskasvatuksen toteuttamista varhaiskasvatuksessa myös jatkossa.
Katsomuskasvatus valikoitui opinnäytetyön aiheeksi monen eri vaiheen kautta. Oma kiinnostukseni uskontoja ja katsomuksia kohtaan takasi sen, että kiinnitin yhä enemmän huomiota uskontojen näkyvyyteen esimerkiksi harjoittelujeni aikana. Sekä keskusteluni varhaiskasvattajien kanssa että havaintoni kertoivat siitä, että uskontokasvatus ei näkynyt varhaiskasvatuksen arjessa oikeastaan ollenkaan muuten kuin seurakunnan työntekijöiden toimesta. Tutustuin myös paljon aiheeseen liittyvään kirjallisuuteen, josta kumpusi varhaiskasvattajien osaamattomuus ja epävarmuus uskontokasvatuksen toteuttamiseen varhaiskasvatuksessa. Uudessa valtakunnallisessa varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa uskontokasvatus muutettiin katsomuskasvatukseksi. Koska uusi Vasu on velvoittava asiakirja, ei uskontokasvatuksen aikainen tekemättömyys enää riittänyt katsomuskasvatuksen suhteen. Näiden perustelujen kautta syntyi varmuus siihen, että varhaiskasvatuksen katsomuskasvatusta käsittelevä opas oli enemmän kuin tarpeellinen varhaiskasvattajille.
Oppaassa olevat materiaalit on valittu oppaaseen uuden Vasun katsomuskasvatukselle asettamien raamien kautta. Oppaaseen on koottu katsomuskasvatuksen toteuttamiseen tarvittavaa tietoa ja materiaalia. Opas sisältää uuden Vasun näkökulman katsomuskasvatukseen, tietoa ympärillämme vaikuttavista uskonnoista, menetelmiä ja vinkkejä katsomuskasvatuksen toteuttamiseen sekä materiaalia katsomuskasvatukseen liittyen. Opas on tämän opinnäytetyön liitteenä 2.
Opasta kehitettiin varhaiskasvattajien arviointien perusteella. Arviointitutkimus toteutettiin laadullisena arviointikyselynä ja näiden vastausten pohjalta katsomuskasvatusopasta kehitettiin vastaamaan varhaiskasvattajien ja lasten tarpeita vieläkin paremmin. Kyselyn aineiston pohjalta ilmenee, että oppaan tärkeimmäksi luvuksi oman työn kannalta koetaan menetelmäpankki sekä myös uskontojen esittelyjä pidetään tärkeänä. Vastauksissa ilmenee myös yhtäläisyyttä aikaisempiin tutkimuksiin ja niiden perusteella voi todeta, että katsomuskasvatusopas on erittäin tärkeä väline turvaamaan laadukasta katsomuskasvatuksen toteuttamista varhaiskasvatuksessa myös jatkossa.