Brändin jalkauttamisen toimintaohjeet : Case: Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymä
Saarinen, Sara; Kimpari, Iida (2018)
Saarinen, Sara
Kimpari, Iida
Lahden ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112919011
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112919011
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli luoda toimintaohjeet Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymälle brändin jalkauttamiseen. Toimeksiantajalla Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymällä on tarkoitus jalkauttaa tuleva brändi, jonka takia toimeksiantaja halusi, että sen nykyistä brändiä tutkittaisiin. Tutkimustulosten ja teorian pohjalta laadittaisiin Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymälle toimintaohjeet brändin jalkauttamiseen.
Teoriaosuudessa on käsitelty brändiä, sen rakentamista ja brändin jalkauttamista. Tällä tavoin on luotu kokonaisuus, jota voi myös hyödyntää tutkimustuloksissa ja sitä kautta luotiin toimintaohjeet brändi jalkauttamiseen.
Tutkimuksessa on käytetty kvantitatiivisia- että kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä selventämään brändin nykyistä tunnettavuutta. Kvantitatiivisessa tutkimusmenetelmässä käytettiin kyselyä, joka oli luotu Google Forms – ohjelmalla. Kyselyyn vastasi 76 henkilöä. Kyselyn avulla saatiin tulos, että päijäthämäläiset tuntevat Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymän brändin kohtalaisesti. Toimintaohjeilla on tarkoitus kehittää tunnettavuutta ja brändimielikuvaa.
Kvalitatiivinen tutkimusmenetelmä toteutettiin teemahaastattelulla työntekijöille. Teemahaastattelun avulla tutkittiin Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymän aikaisempaa brändin jalkautumista, toimintatapoja ja arvojen tietoutta. Haastatteluiden perusteella voidaan todeta, ettei henkilökunta ollut kovin tietoinen brändin aikaisemmasta jalkauttamisesta, toimintatavoista tai sen arvoista. Haastatteluiden perusteella luotiin toimintaohjeet, jossa brändin jalkauttaminen yli 7000 hengen organisaatiossa olisi mahdollinen.
Tutkimustulosten avulla luotiin toimintaohjeet, kehitysehdotukset sekä jatkotutkimusehdotukset Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymälle. Tutkimus oli tehty sisäinen- ja ulkoinen jalkauttaminen huomioon ottaen.
Teoriaosuudessa on käsitelty brändiä, sen rakentamista ja brändin jalkauttamista. Tällä tavoin on luotu kokonaisuus, jota voi myös hyödyntää tutkimustuloksissa ja sitä kautta luotiin toimintaohjeet brändi jalkauttamiseen.
Tutkimuksessa on käytetty kvantitatiivisia- että kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä selventämään brändin nykyistä tunnettavuutta. Kvantitatiivisessa tutkimusmenetelmässä käytettiin kyselyä, joka oli luotu Google Forms – ohjelmalla. Kyselyyn vastasi 76 henkilöä. Kyselyn avulla saatiin tulos, että päijäthämäläiset tuntevat Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymän brändin kohtalaisesti. Toimintaohjeilla on tarkoitus kehittää tunnettavuutta ja brändimielikuvaa.
Kvalitatiivinen tutkimusmenetelmä toteutettiin teemahaastattelulla työntekijöille. Teemahaastattelun avulla tutkittiin Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymän aikaisempaa brändin jalkautumista, toimintatapoja ja arvojen tietoutta. Haastatteluiden perusteella voidaan todeta, ettei henkilökunta ollut kovin tietoinen brändin aikaisemmasta jalkauttamisesta, toimintatavoista tai sen arvoista. Haastatteluiden perusteella luotiin toimintaohjeet, jossa brändin jalkauttaminen yli 7000 hengen organisaatiossa olisi mahdollinen.
Tutkimustulosten avulla luotiin toimintaohjeet, kehitysehdotukset sekä jatkotutkimusehdotukset Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymälle. Tutkimus oli tehty sisäinen- ja ulkoinen jalkauttaminen huomioon ottaen.