Tapahtumia organisoivan yrityksen kysynnän kartoitus : case: Admix Experience Oy
Matero, Miia; Lahti, Elina (2018)
Matero, Miia
Lahti, Elina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018113019169
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018113019169
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli selvittää olisiko Suomessa kysyntää yritykselle, joka järjestää tapahtumia, vapaa-ajan aktiviteetteja sekä matkoja Suomeen opiskelemaan tuleville vaihto-opiskelijoille sekä muille korkeakouluopiskelijoille. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia olisiko tämän kaltaiselle liiketoiminnalle kysyntää etenkin vaihto-opiskelijoiden keskuudessa pääkaupunkiseudulla.
Opinnäytetyötä varten tarvittava tutkimusaineisto kerättiin käyttämällä kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusta, jossa tutkimusmenetelmänä käytettiin survey- eli kyselytutkimusta (Surveymonkey 2018). Tutkimus toteutettiin syksyllä 2018. Tutkimuksen avulla pyrittiin saamaan vastaukset tutkimusongelmiin: Onko yritykselle kysyntää yrityksen kohderyhmän keskuudessa sekä onko liiketoiminta kannattavaa. Tutkimustuloksista selvisi, että Suomeen tulevat vaihto-opiskelijat olisivat erittäin kiinnostuneita tämän kaltaisen yrityksen toiminnasta ja haluaisivat osallistua yrityksen järjestämiin tapahtumiin, vapaa-ajan aktiviteetteihin sekä matkoille.
Opinnäytetyössä tutustuttiin yrityksen perustamiseen sekä yrityksen perustamisvaiheessa tehtävään liiketoimintasuunnitelmaan, markkinoinnin suunnittelun teoriaan sekä yrityksen budjetin laadintaan. Opinnäytetyön teoriaosuus on rakennettu liiketoimintasuunnitelma mallin mukaisesti. Tutkimustulosten sekä yrityksen perustamiseen liittyvän teoria tiedon pohjalta laadittiin liiketoimintasuunnitelma aloittavalle yritykselle, joka järjestää vapaa-ajan aktiviteetteja, tapahtumia sekä matkoja vaihto-opiskelijoille.
Liiketoimintasuunnitelma laadittiin tuleville yrittäjille työkaluksi, jota he voivat hyödyntää yrityksen perustamisvaiheessa sekä tulevaisuudessa kehittäessään ja kasvattaessaan yrityksensä liiketoimintaa. Opinnäytetyötä varten teetetyn kyselyn tuloksia hyödynnetään lisäksi Laurea-ammattikorkeakoulun Kansainvälisten palveluiden kehittämisessä.
Opinnäytetyötä varten tarvittava tutkimusaineisto kerättiin käyttämällä kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusta, jossa tutkimusmenetelmänä käytettiin survey- eli kyselytutkimusta (Surveymonkey 2018). Tutkimus toteutettiin syksyllä 2018. Tutkimuksen avulla pyrittiin saamaan vastaukset tutkimusongelmiin: Onko yritykselle kysyntää yrityksen kohderyhmän keskuudessa sekä onko liiketoiminta kannattavaa. Tutkimustuloksista selvisi, että Suomeen tulevat vaihto-opiskelijat olisivat erittäin kiinnostuneita tämän kaltaisen yrityksen toiminnasta ja haluaisivat osallistua yrityksen järjestämiin tapahtumiin, vapaa-ajan aktiviteetteihin sekä matkoille.
Opinnäytetyössä tutustuttiin yrityksen perustamiseen sekä yrityksen perustamisvaiheessa tehtävään liiketoimintasuunnitelmaan, markkinoinnin suunnittelun teoriaan sekä yrityksen budjetin laadintaan. Opinnäytetyön teoriaosuus on rakennettu liiketoimintasuunnitelma mallin mukaisesti. Tutkimustulosten sekä yrityksen perustamiseen liittyvän teoria tiedon pohjalta laadittiin liiketoimintasuunnitelma aloittavalle yritykselle, joka järjestää vapaa-ajan aktiviteetteja, tapahtumia sekä matkoja vaihto-opiskelijoille.
Liiketoimintasuunnitelma laadittiin tuleville yrittäjille työkaluksi, jota he voivat hyödyntää yrityksen perustamisvaiheessa sekä tulevaisuudessa kehittäessään ja kasvattaessaan yrityksensä liiketoimintaa. Opinnäytetyötä varten teetetyn kyselyn tuloksia hyödynnetään lisäksi Laurea-ammattikorkeakoulun Kansainvälisten palveluiden kehittämisessä.