Markkinointitutkimus pienyritykselle verkkomarkkinoinnin mahdollisuuksista
Salmi, Senja; Rinne, Anni (2018)
Salmi, Senja
Rinne, Anni
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018113019241
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018113019241
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tilaajana toimi Parkettilattiat SALMI Oy, jonka toimialana on lattianpäällystys ja seinien verhoilu. Yritys on ollut toiminnassa vuodesta 1978 alkaen Parkettilattiat Oy:n nimellä ja on kolmannen sukupolven perheyritys. Vuonna 2017 yrityksessä tapahtui toimitusjohtajan vaihdos ja yrityksen uusi nimi otettiin vakituiseen käyttöön. Opinnäytetyön yhteishenkilönä toimi Parkettilattiat SALMI Oy:n nykyinen toimitusjohtaja.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää verkkokaupan hyödyntämisen mahdollisuuksia pienyritysten jokapäiväisessä markkinoinnissa. Projektin aikana tutkittiin verkkokaupan hyötyjä B2B- sekä B2C-markkinoinnissa kvantitatiivisen tutkimuksen avulla. Tutkimusten tuloksien avulla laadittiin johtopäätökset. Tämän lisäksi teimme opinnäytetyössä markkinointitutkimuksen, joka sisälsi kilpailija-analyysin ja SWOT-analyysin.
Opinnäytetyön teemaluku koostui markkinointiviestinnästä, jonka alalukuina olivat verkkokauppa markkinointikeinona, verkkomarkkinointi sekä B2B- ja B2C markkinointien määrittelyt. Markkinointitutkimuksen tietoperusta koostui tutkimusprosessista, tutkimusmenetelmästä, validiteetista ja reliabiliteetista sekä markkinointistrategiasta. Kolmantena analysoimme toimintaympäristöä, joka rakentui kilpailija-analyysistä ja SWOT-analyysistä. Aiheet valittiin siten, että ne tukivat opinnäytetyön käytännön toteutusta mahdollisimman hyvin ja edistivät projektitiimin jäsenten henkilökohtaista osaamista.
Menetelmien ratkaisut muodostuivat niiden toimivuuden vuoksi. Parketti-alalla vain harvat yritykset tarjoavat yhteystietojaan ja yritysten sijainnit ovat eri puolilla Suomea. Tämän takia tavoitettavuus sähköpostilla todettiin olevan yksinkertaisin ratkaisu tutkimuksen kannalta. Lisäksi tutkimus perustui määrällisen tutkimuksen muotoon, sillä tutkimuksen kohteina olivat suuret ihmisryhmät ja tutkimuksen tuloksia pystyttiin analysoimaan numeerisesti. Projektissa käytetyt analyysimenetelmät perustuivat aloittavan pienyrityksen markkinoinnin pohjaksi. Menetelmien tarkoituksena on antaa työkalut oman markkinointistrategian viemiseksi eteenpäin.
Keskeisiä opinnäytetyön tuloksia SWOT-analyysissä oli, että toimeksiantajan vahvuutena on selkeät nettisivut ja heikkoutena on sertifikaattien puutteellisuus. Kilpailija-analyysissä yrityksen palvelut muiden vastaavien kilpailijoiden palveluihin verrattuna on sisällöltään laaja-alaisempi. Kyselytutkimuksen perusteella voitiin päätellä, että sosiaalinen media on osana jokapäiväistä työntekoa.
Opinnäytetyön tulokset olivat yhteistyökumppanin hyödynnettävissä. Johtopäätöksinä yritysten pieni koko vaikuttaa siihen, miten sosiaalista mediaa nähdään oman yrityksen markkinoinnissa. Näkyvyyden varmistamiseksi yrityksen tulee olla aktiivinen eri sosiaalisen median kanavissa kuten Facebookissa. Verkkokaupan ylläpito on tärkeää myynnin kannalta.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää verkkokaupan hyödyntämisen mahdollisuuksia pienyritysten jokapäiväisessä markkinoinnissa. Projektin aikana tutkittiin verkkokaupan hyötyjä B2B- sekä B2C-markkinoinnissa kvantitatiivisen tutkimuksen avulla. Tutkimusten tuloksien avulla laadittiin johtopäätökset. Tämän lisäksi teimme opinnäytetyössä markkinointitutkimuksen, joka sisälsi kilpailija-analyysin ja SWOT-analyysin.
Opinnäytetyön teemaluku koostui markkinointiviestinnästä, jonka alalukuina olivat verkkokauppa markkinointikeinona, verkkomarkkinointi sekä B2B- ja B2C markkinointien määrittelyt. Markkinointitutkimuksen tietoperusta koostui tutkimusprosessista, tutkimusmenetelmästä, validiteetista ja reliabiliteetista sekä markkinointistrategiasta. Kolmantena analysoimme toimintaympäristöä, joka rakentui kilpailija-analyysistä ja SWOT-analyysistä. Aiheet valittiin siten, että ne tukivat opinnäytetyön käytännön toteutusta mahdollisimman hyvin ja edistivät projektitiimin jäsenten henkilökohtaista osaamista.
Menetelmien ratkaisut muodostuivat niiden toimivuuden vuoksi. Parketti-alalla vain harvat yritykset tarjoavat yhteystietojaan ja yritysten sijainnit ovat eri puolilla Suomea. Tämän takia tavoitettavuus sähköpostilla todettiin olevan yksinkertaisin ratkaisu tutkimuksen kannalta. Lisäksi tutkimus perustui määrällisen tutkimuksen muotoon, sillä tutkimuksen kohteina olivat suuret ihmisryhmät ja tutkimuksen tuloksia pystyttiin analysoimaan numeerisesti. Projektissa käytetyt analyysimenetelmät perustuivat aloittavan pienyrityksen markkinoinnin pohjaksi. Menetelmien tarkoituksena on antaa työkalut oman markkinointistrategian viemiseksi eteenpäin.
Keskeisiä opinnäytetyön tuloksia SWOT-analyysissä oli, että toimeksiantajan vahvuutena on selkeät nettisivut ja heikkoutena on sertifikaattien puutteellisuus. Kilpailija-analyysissä yrityksen palvelut muiden vastaavien kilpailijoiden palveluihin verrattuna on sisällöltään laaja-alaisempi. Kyselytutkimuksen perusteella voitiin päätellä, että sosiaalinen media on osana jokapäiväistä työntekoa.
Opinnäytetyön tulokset olivat yhteistyökumppanin hyödynnettävissä. Johtopäätöksinä yritysten pieni koko vaikuttaa siihen, miten sosiaalista mediaa nähdään oman yrityksen markkinoinnissa. Näkyvyyden varmistamiseksi yrityksen tulee olla aktiivinen eri sosiaalisen median kanavissa kuten Facebookissa. Verkkokaupan ylläpito on tärkeää myynnin kannalta.