Shoreline embankment protection from oil spills : Case Hernesaari in Helsinki, Finland
Estlander, Ville (2018)
Estlander, Ville
Lahden ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120319567
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120319567
Tiivistelmä
Suomenlahden öljykuljetukset ovat lisääntyneet huomattavasti viimeisten 20 vuoden aikana, samaan aikaan muu meriliikenne on lisääntynyt. Liikenne on erityisen vilkasta Helsingin edustalla, missä tiheään liikennöity Helsinki-Tallinna väylä ja öljykuljetusten itä-länsi-suuntainen liikenne kohtaavat. Pahin todennäköisenä pidetty skenaario Suomenlahden meriliikenteessä on nopean matkustajalautan ja öljytankkerin törmäys väylien risteysalueella. Tällainen onnettomuus voisi aiheuttaa huomatavan öljyvahingon aivan Helsingin edustalla.
Öljytorjuntaoperaatiossa merellä pyritään pitämään vuoto poissa rannoilta ja keräämään öljy pois suoraan vedestä. Öljyn poistaminen rannoilta on erittäin hidasta ja kallista. Usein saastuneiden maa-aineiston poisto ja korvaaminen puhtailla on ainoa mahdollisuus. Esimerkkialue Helsingin Hernesaari on avoin aallokon ja tuulen vaikutuksille ja rantaviiva on kokonaan täyttömaata. Hernesaaren rannan saastuminen öljyvahingon seurauksena edellyttäisi karkearakenteisen rantapenkkarakenteen rakentamista uusiksi vaihtamalla saastuneet maamassat puhtaisiin.
Tämän työn tarkoitus on löytää ratkaisuja täyttömaalla rakennettujen rantavallien suojaamiseksi öljyvahingon vaikutuksilta. Lisäksi työ pyrkii selvittämään tunnistavatko suunnittelua koskevat säädökset öljyvahinkojen riskin. Työ on laadittu käyttäen Hernesaaren osayleiskaavan ja valmisteilla olevan asemakaavan taustadokumentteja, Helsingin Kaupunkisuunnitteluviraston asiantuntijahaastattelua sekä öljyntorjuntaviranomaisten julkaisuja.
Työ esittää täyttömaarakenteisten rantapenkkojen suojaamista öljyvahingon varalta sijoittamalla imeytymistä estävää materiaalia rantapenkkaan paikoissa, joissa ranta on alttiina avoimille tuulille ja korkealle aallokolle. Tuloksista ilmenee myös, että kaavoitusta ja täyttömaarakenteiden suunnittelua koskevia säännöksiä olisi tarkennettava ja täydennettävä siten, että mereltä rantaa uhkaava öljyvahinko tunnistettaisiin todelliseksi riskiksi
Öljytorjuntaoperaatiossa merellä pyritään pitämään vuoto poissa rannoilta ja keräämään öljy pois suoraan vedestä. Öljyn poistaminen rannoilta on erittäin hidasta ja kallista. Usein saastuneiden maa-aineiston poisto ja korvaaminen puhtailla on ainoa mahdollisuus. Esimerkkialue Helsingin Hernesaari on avoin aallokon ja tuulen vaikutuksille ja rantaviiva on kokonaan täyttömaata. Hernesaaren rannan saastuminen öljyvahingon seurauksena edellyttäisi karkearakenteisen rantapenkkarakenteen rakentamista uusiksi vaihtamalla saastuneet maamassat puhtaisiin.
Tämän työn tarkoitus on löytää ratkaisuja täyttömaalla rakennettujen rantavallien suojaamiseksi öljyvahingon vaikutuksilta. Lisäksi työ pyrkii selvittämään tunnistavatko suunnittelua koskevat säädökset öljyvahinkojen riskin. Työ on laadittu käyttäen Hernesaaren osayleiskaavan ja valmisteilla olevan asemakaavan taustadokumentteja, Helsingin Kaupunkisuunnitteluviraston asiantuntijahaastattelua sekä öljyntorjuntaviranomaisten julkaisuja.
Työ esittää täyttömaarakenteisten rantapenkkojen suojaamista öljyvahingon varalta sijoittamalla imeytymistä estävää materiaalia rantapenkkaan paikoissa, joissa ranta on alttiina avoimille tuulille ja korkealle aallokolle. Tuloksista ilmenee myös, että kaavoitusta ja täyttömaarakenteiden suunnittelua koskevia säännöksiä olisi tarkennettava ja täydennettävä siten, että mereltä rantaa uhkaava öljyvahinko tunnistettaisiin todelliseksi riskiksi