Glamlin-kosmetiikkakonsultaatiopalvelun mahdollisuudet kansainvälistymiseen
Nurkkala, Anni; Savonen, Sonja (2018)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Nurkkala, Anni
Savonen, Sonja
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112818811
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112818811
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli analysoida Glamlin-kosmetiikkakonsultaatiopalvelun kansainvälistymisen ja liiketoiminnan laajentamisen mahdollisuuksia Englannin markkina-alueelle. Teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin laaja-alaisesti kansainvälistymistä, siinä huomioitavia asioita ja Englantia markkina-alueena. Kansainvälistymisen kannalta kilpailun tärkeät osa-alueet tuotiin myös esille. Kolmesta valitusta pääkilpailijasta tehtiin kilpailija-analyysit. Lisäksi toteutettiin kuluttajakysely, jonka avulla selvitettiin kauneusboksipalveluiden suosiota Englannissa sekä kuluttajien kiinnostusta suomalaisiin kosmetiikkatuotteisiin ja Glamlinin kaltaiseen palveluun.
Kilpailija-analyysi toteutettiin SWOT-mallia hyödyntäen, joka tehtiin kolmen avainkilpailijan verkkosivuja ja verkossa tapahtuvaa viestintää tarkastellen. Yhteistyöyritys Glamlinin heikkoudet ja vahvuudet analysoitiin SWOT-mallilla suhteessa kolmeen pääkilpailijaan. Analyysien tuloksena luotiin kokonaiskuva pääkilpailijoista ja Glamlinin kyvystä vastata markkinoilla olemassa olevaan kilpailuun. Lisäksi arvioitiin kehitystoimet tavoitteen saavuttamiseksi. Kuluttajakysely toteutettiin verkkolomakkeen muodossa englantilaisille, kauneudesta kiinnostuneille ja kosmetiikkaa aktiivisesti käyttäville kuluttajille. Kyselyn tuloksista todettiin, että kuluttajat kaipaavat henkilökohtaisempaa ja tarkemmin personoitua palvelua sekä heidän tarpeisiinsa yksilöllisemmin vastaavia yllätyspaketteja.
Kilpailija-analyysi toteutettiin SWOT-mallia hyödyntäen, joka tehtiin kolmen avainkilpailijan verkkosivuja ja verkossa tapahtuvaa viestintää tarkastellen. Yhteistyöyritys Glamlinin heikkoudet ja vahvuudet analysoitiin SWOT-mallilla suhteessa kolmeen pääkilpailijaan. Analyysien tuloksena luotiin kokonaiskuva pääkilpailijoista ja Glamlinin kyvystä vastata markkinoilla olemassa olevaan kilpailuun. Lisäksi arvioitiin kehitystoimet tavoitteen saavuttamiseksi. Kuluttajakysely toteutettiin verkkolomakkeen muodossa englantilaisille, kauneudesta kiinnostuneille ja kosmetiikkaa aktiivisesti käyttäville kuluttajille. Kyselyn tuloksista todettiin, että kuluttajat kaipaavat henkilökohtaisempaa ja tarkemmin personoitua palvelua sekä heidän tarpeisiinsa yksilöllisemmin vastaavia yllätyspaketteja.