Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

6-12 kuukauden ikäisen lapsen motorinen kehitys ja sen tukeminen - Ohje vanhemmille

Tast, Olivia; Toivonen, Jenni (2018)

 
Avaa tiedosto
Tast ja Toivonen.pdf (1.781Mt)
Lataukset: 


Tast, Olivia
Toivonen, Jenni
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112919134
Tiivistelmä
Lapsen kehitys etenee ensimmäisen vuoden aikana isoin harppauksin muihin ajanjaksoihin verrattuna. Kunkin lapsen motorinen kehitys on yksilöllinen, monen tekijän summana toteutuva tapahtuma. Lapsi ei aina välttämättä saavuta kehitystasolleen kuuluvia taitoja tai hänen motoriikan kehittyminen on poikkeavaa. Kehitystä tukevilla menetelmillä pystytään vaikuttamaan kehityksen kulkuun ja estämään poikkeavan kehityksen vahvistumista pysyväksi. Vanhemmat ovat lapsen kehityksen edistämisen tärkeimpiä tukijoita ja mahdollistajia.

Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa kaksi kirjallista ohjetta vanhemmille 6-9 ja 9-12 kuukauden ikäisen lapsen motorisen kehityksen tukemiseksi sekä selvittää, mitkä ovat valitun ikäryhmän virstanpylväät. Opinnäytetyön tarkoituksena oli ohjata vanhempia tukemaan lapsen motorista kehitystä arjessa tehtyjen ohjeiden avulla. Tehtävänä oli tuottaa työväline Hyvinkään sairaalan lasten fysioterapeuteille lasten vanhempien ohjaamiseen. Tehtävä saatiin Hyvinkään sairaalalta, joten opinnäytetyön tehtävä oli samalla fysioterapeuttisen ohjeen laatiminen.

Opinnäytetyössä käytettiin toiminnallisen tutkimuksen raportointimuotoa. Opinnäytteen ja sen tuotosten aineistokeruu tehtiin asiantuntijoiden teemahaastattelulla ja kirjallisuushaulla. Asiantuntijoita oli haastateltavana sekä julkiselta että yksityiseltä sektorilta, ja haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluna. Opinnäytetyön tietoperusta keskittyi psykomotorisen kehityksen alakäsitteisiin eli sensomotoriseen ja motoriseen kehitykseen sekä vanhempien osallistamiseen ja vuorovaikutukseen. Vanhemmille tarkoitetuiden ohjeiden tekemistä tuki ja ohjasi Hyvinkään sairaalan lasten fysioterapeutit koko prosessin ajan.

Opinnäytetyön tuotoksena valmistui kaksi ohjetta lapsen motorisesta kehityksestä ja sen tukemisesta. Ohjeista kerättiin palautetta vanhemmilta ja lasten fysioterapeuteilta erillisellä arviointilomakkeella. Ohjeista saatu palaute oli positiivista ja kaikki osapuolet kokivat ohjeet hyödyllisenä.

Opinnäytetyön tuotoksena valmistuneita ohjeita voisi jatkossa kehittää luomalla ohjeista esimerkiksi video- ja sähköistä materiaalia. Vanhemmat kokivat ohjeet hyödyllisiksi ja toivat esille, että ensimmäisen lapsen kanssa tämänkaltaisesta ohjeesta olisi paljon hyötyä. Ohje, jossa käsitellään koko ensimmäinen ikävuosi voisi toimia ensisynnyttäjillä. Ohjeita voisi laajentaa myös esimerkiksi leikki-ikäisen motoriseen kehitykseen ja sen tukemiseen. Olisi mielenkiintoista saada tietoa siitä, miten ohjeet vaikuttavat vanhempien toimintaan.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste