Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kajaanin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kajaanin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Digitaalisten liikuntapelien fyysinen kuormittavuus

Tuokko-Halonen, Auri (2018)

 
Avaa tiedosto
Tuokko-Halonen_Auri.pdf (1.213Mt)
Lataukset: 


Tuokko-Halonen, Auri
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120319599
Tiivistelmä
Exergaming on harjoittelun ja pelaamisen yhdistämistä. Kajaanilainen pelialan yritys CSE Entertainment on liikunta- ja kuntoutuspelien valmistaja. CSE Entertainment kehittää tuotteita, jotka saavat ihmiset liikkumaan ja haluavat tarjota vaihtoehtoja harjoitteluun peliteknologian avulla tuomalla virtuaalimaailman osaksi harjoittelua.

Opinnäytetyössä on selvitetty kvantitatiivisen tutkimuksen avulla virtuaalisten liikuntapelien kuormittavuutta. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää CSE Entertainment Oy:n iWall virtuaalipelien fyysinen kuormitus sykemittausten avulla. Tutkimusongelmana oli, kuinka fyysisesti kuormittavia iWall pelit ovat? Alaongelmina tutkimuksessa oli, miten korkealle syke nousee pelin aikana? Miten korkealle hapenkulutus nousee pelin aikana, sekä kuinka kuormittavaksi testattava arvioi pelin?

Tutkimusaineisto kerättiin siten, että kohderyhmä pelasi iWall pelit tietyssä järjestyksessä. Jokaisesta pelistä pelattiin kaikki tasot siten, että pelien välissä sykkeen annettiin laskea. Testattavilla oli Firstbeat mittarit, jotka keräsivät tietoa muun muassa sykkeestä ja hapenkulutuksesta pelaamisen aikana. Tiedot tallentuivat Firstbeat Sports ohjelmaan, josta kerättiin tutkimuksen kannalta tarpeelliset tiedot tulosten analysointia varten. Tulokset analysoin PSPP-ohjelmalla.

Tuloksista saatiin selville, että iWall pelit kuormittavat elimistöä eri tavoin. Osa peleistä on suunniteltu kuormittamaan hengitys- ja verenkiertoelimistöä, ja niiden pelaamisen aikana myös testattavien sykkeet nousivat korkealle. Osa peleistä on kehitetty kehittämään muita ominaisuuksia, kuten koordinaatiota tai tasapainoa ja niissä peleissä sykkeet eivät nousseet niin korkealle. Näissä peleissä oli kuitenkin huomattavissa suurempia eroja sykkeissä testattavien välillä, kuin korkeampisykkeisissä peleissä. Sykkeeseen vaikutti tuolloin esimerkiksi innostuminen, kilpailutilanne ja eläytyminen peliin.

Tutkimuksen tarkoituksena oli saada selville eri pelien ja tasojen kuormittavuus ja sykkeet, joilla pelejä pelataan. Tulosten pohjalta voi suunnitella iWall pelien järjestystä käyttötarkoituksen mukaan. Jatkotutkimuksena voisi tulosten pohjalta suunnitella erilaisia ohjelmia iWall peleistä, ja mitata näiden eri ohjelmien kuormittavuutta esimerkiksi syke- ja sykevälimittauksilla sekä harjoituksen kokonaiskuormitusta.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste