Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Myyntityöhön perehtymisen käsikirja

Kuutti, Saara (2010)

 
Avaa tiedosto
Opinnaytetyo.pdf (3.020Mt)
Lataukset: 


Kuutti, Saara
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052710768
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni käsittelee myyntityöhön perehdyttämistä. Toimin Helsingin OP Pankki Oyj:ssä vakuutusneuvojana ja tein opinnäytetyöni vakuutusneuvojan työn ohella. Valitsin aiheen, koska se oli itselleni ajankohtainen ja löysin työpaikallani kehityskohteen myyntityöhön perehdyttämiseen liittyen.

Myyntityö on erikoisosaamista vaativa, mutta opeteltavissa oleva työ siinä missä mikä tahansa muukin työ. Myyjän on tärkeää oppia tuotteen ominaisuudet ennen työnteon aloittamista. Suorittaakseen työnsä moitteettomasti, on myyjälle tärkeää ymmärtää myyntiprosessia. Jotta uusi myyjä pääsisi mahdollisimman nopeasti vaadittuihin tavoitteisiin, tulee hänet perehdyttää normaalin työhöntuloperehdytyksen lisäksi myös myyntityöhön.

Tämä opinnäytetyö tehtiin projektimuotoisena Helsingin OP Pankki Oyj:n vakuutusneuvojien ja heidän esimiestensä käyttöön. Työn tarkoitus oli saada aikaan yhtenäinen myyntityöhön perehtymisen materiaali uusille vakuutusneuvojille ja heidän esimiehilleen. Tuotekoulutus ja muu työhönottokoulutus on Helsingin OP:n vakuutusneuvojilla jo hyvällä mallilla, mutta myyntityöhön perehdyttäminen kaipasi yhtenäistämistä. Palvelupäälliköillä, jotka hoitavat uusien vakuutusneuvojien rekrytoinnin ja perehdyttämisen, on paljon osaamista. Tämän projektin tavoite oli tuoda se osaaminen yhteen.

Taustatieto materiaalin tekoa varten hankittiin markkinointiviestinnän kirjallisuudesta. Lisäksi haastateltiin palvelupäälliköitä, jotta saatiin käytännönläheisempi näkökulma asiaan. Haas-tatteluissa käytettiin avointa haastattelua, jotta haastatteluissa tulisi ilmi niitä asioita jotka olivat palvelupäälliköiden mielestä relevanteimpia. Käytännön kokemuksen kautta, sekä kirjallisuudesta ja haastatteluista saatuja tietoja hyödyntämällä syntyi Opas myynnin maailmaan.

Opas myynnin maailmaan pitää sisällä keskeisimmän myyntiteorian, mitä vakuutusneuvoja tarvitsee työssään. Siinä on käsitelty puhelinmyyntiä, myyntiprosessia myynnin ympyrän kautta sekä asiakastapaamisen vaiheita. Se on erinomainen apuväline myyntityöhön perehdyttämiseen palvelupäällikölle, sekä itsenäiseen opiskeluun uudelle vakuutusneuvojalle. Kokeneempikin vakuutusneuvoja voi palata oppaaseen, jos myynnin teoria unohtuu.

Opas myynnin maailmaan täyttää projektille asetetut tavoitteet. Rajaus on onnistunut ja kaikki tieto, mitä oppaaseen haluttiin, on siellä. Se on kuitenkin riittävän lyhyt ja helppolukuinen. Vaikka opas myynnin maailmaan piti sisällään kaiken keskeisen tiedon mitä myyntityöhön perehdyttämisessä tarvitaan, se ei kuitenkaan pitänyt sisällään kaikkea materiaalia, jota palvelupäälliköt käyttävät myyntityöhön perehdyttämisessä. Tällöin on vaarana, että palvelupäälliköt eivät käytä sitä myyntityöhön perehdyttämiseen, koska se ei ole yksinään riittävän kattava.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste