Maksuton mobiili AR ja käyttökokemus
Hupli, Annukka (2018)
Hupli, Annukka
Lahden ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120319751
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120319751
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on tutkia, millaisia maksuttomia verkkopohjaisia lisätyn todellisuuden (AR) ohjelmia on saatavilla käyttäjille, joilla ei ole ohjelmointikokemusta. Toisena ja kolmantena tavoitteena on tutkia, millaista osaamista tekijältä vaaditaan luomaan AR-sisältöä ja millaista osaamista, ohjelmistoja ja laitteita loppukäyttäjältä vaaditaan katsomaan valmis lopputulos?
Opinnäytetyössä toteutetaan kyselytutkimus, jolla selvitetään, miten ja millaiseksi loppukäyttäjä kokee mobiili AR -tuotannon käytön. Kyselyn kuluessa testiryhmä kokeilee kolmea eri AR-sovellusta.
Tutkimuksessa havaittiin, että AR-materiaalin tekijöille on tarjolla useita verkkopohjaisia AR-ohjelmia, ja että maksuttomat versiot keskittyvät pääsääntöisesti AR:n luomiseen mobiililaitteille. Tekijän taidoista riippuen,
ohjelman käytön alkuun pääsee kokeilemalla ja saatavilla olevien ohjeiden avulla. Loppukäyttäjä tarvitsee mobiili AR -tuotannon katseluun internetyhteyden, katselulaitteen, sovelluksen ja target-kuvan.
Mobiili AR sopii muun muassa mainos-, markkinointi-, viihde- ja koulutustarkoituksiin. Muun muassa katselulaitteen ja sovelluksen käytön ohjeistus todettiin tutkimuksessa AR-käyttökokemuksen kannalta tärkeäksi. Sovellusten rajoitukset tulee huomioida valittaessa ohjelmaa, samoin kuin mietittäessä millaista rakennetta AR-tuotantoon ollaan
rakentamassa ja mihin tarkoitukseen.
Tutkimuksessa selvisi, että lisätyn todellisuuden suurena haasteena on, kehittääkö ensin laitteita vai sisältöä.
Opinnäytetyössä toteutetaan kyselytutkimus, jolla selvitetään, miten ja millaiseksi loppukäyttäjä kokee mobiili AR -tuotannon käytön. Kyselyn kuluessa testiryhmä kokeilee kolmea eri AR-sovellusta.
Tutkimuksessa havaittiin, että AR-materiaalin tekijöille on tarjolla useita verkkopohjaisia AR-ohjelmia, ja että maksuttomat versiot keskittyvät pääsääntöisesti AR:n luomiseen mobiililaitteille. Tekijän taidoista riippuen,
ohjelman käytön alkuun pääsee kokeilemalla ja saatavilla olevien ohjeiden avulla. Loppukäyttäjä tarvitsee mobiili AR -tuotannon katseluun internetyhteyden, katselulaitteen, sovelluksen ja target-kuvan.
Mobiili AR sopii muun muassa mainos-, markkinointi-, viihde- ja koulutustarkoituksiin. Muun muassa katselulaitteen ja sovelluksen käytön ohjeistus todettiin tutkimuksessa AR-käyttökokemuksen kannalta tärkeäksi. Sovellusten rajoitukset tulee huomioida valittaessa ohjelmaa, samoin kuin mietittäessä millaista rakennetta AR-tuotantoon ollaan
rakentamassa ja mihin tarkoitukseen.
Tutkimuksessa selvisi, että lisätyn todellisuuden suurena haasteena on, kehittääkö ensin laitteita vai sisältöä.