Markkinointivideon suunnittelu ja toteutus Kyvykäs markkinapaikka Oy:lle
Simonen, Toni (2018)
Simonen, Toni
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2018

Creative Commons Attribution 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120419911
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120419911
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa markkinointivideo toimeksiantajan Facebook-markkinointia varten. Markkinointivideolla pyrittiin saamaan korkeakouluopiskelijoita Kyvykäs-palvelun asiakkaiksi. Toimeksiantaja Kyvykäs markkinapaikka Oy on joensuulainen start-up-yritys, joka tarjoaa väylän kenelle vain tarjota palveluitaan asiakkaille. Palvelu toimii osoitteessa kyvykas.fi, jossa asiakkaat voivat luoda maksuttoman tilin ja tehdä ilmoituksen tarjoamastaan palvelusta, esimerkiksi ruohon leikkauksesta tai lastenhoidosta.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käydään läpi markkinoinnin ja markkinointiviestinnän perusteoriaa. Videomarkkinointiosuudessa haastateltiin alan ammattilaisia sekä käydään läpi videomarkkinoinnin nykytilaa ja markkinointivideon tuotantoprosessin vaiheet.
Toiminnallisen opinnäytetyön produktina valmistui video, jossa kerrotaan yhden Kyvykäs markkinapaikka Oy:n asiakkaan tarina. Tavoitteena oli tehdä teorian pohjalta perusteltuja ratkaisuja videoprojektin aikana, jotta video sopisi yrityksen strategiaan ja se vetoaisi kohderyhmäänsä. Lopuksi raportissa tutkitaan viikon mittaisen Facebook-kampanjan tuloksia. Kampanja kohdennettiin Facebookin kampanjatyökalujen avulla joensuulaisille korkeakouluopiskelijoille.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käydään läpi markkinoinnin ja markkinointiviestinnän perusteoriaa. Videomarkkinointiosuudessa haastateltiin alan ammattilaisia sekä käydään läpi videomarkkinoinnin nykytilaa ja markkinointivideon tuotantoprosessin vaiheet.
Toiminnallisen opinnäytetyön produktina valmistui video, jossa kerrotaan yhden Kyvykäs markkinapaikka Oy:n asiakkaan tarina. Tavoitteena oli tehdä teorian pohjalta perusteltuja ratkaisuja videoprojektin aikana, jotta video sopisi yrityksen strategiaan ja se vetoaisi kohderyhmäänsä. Lopuksi raportissa tutkitaan viikon mittaisen Facebook-kampanjan tuloksia. Kampanja kohdennettiin Facebookin kampanjatyökalujen avulla joensuulaisille korkeakouluopiskelijoille.