Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Luontosatu ja käpymenninkäinen : Ympäristökasvatustuokioita päiväkodin 2 - 4 -vuotiaiden ryhmässä

Säiläkivi, Maria (2018)

 
Avaa tiedosto
MARRASKUU 2018. Ymparistokasvatuspaivakodin2-4-vuotiaidenryhmassaMaria_Sailakivi 2.pdf (638.5Kt)
Lataukset: 


Säiläkivi, Maria
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120319807
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni käsittelee varhaiskasvatuksessa toteutettavaa ympäristökasvatusta ja esittelee yhteistyökumppaninani toimineelle vantaalaiselle päiväkodille valmistamaani ympäristökasvatustuokioita sisältävää kansiota sekä kansiosta löytyviä tuokioita, jotka toteutin kyseisessä päiväkodissa kevään 2018 aikana. Olen kiinnostunut ympäristökasvatuksesta ja sen suomista mahdollisuuksista päiväkotimaailmassa. Aihe on myöskin hyvin ajankohtainen, sillä ilmastonmuutos on käynnissä ja vaikuttaa meistä jokaisen elämään.

Opinnäytetyöni tavoitteita ovat olleet ympäristökasvatuksen merkityksen esille tuontia päiväkodissa. Yhteistyökumppanille valmistamani kansion tavoite on ollut tarjota varhaiskasvattajille valmiita ideoita luontoaiheisille tuokioille muun ympäristökasvatuksen tueksi. Toimintatuokioiden päämääränä on ollut vahvistaa lasten positiivisen luontosuhteen kehittymistä.

Kehittämistehtävänäni on ollut rakentaa erilaisia luovia menetelmiä, kuten pöytäteatteria ja askartelua, hyödyntävän materiaalikansion yhteistyökumppanini käyttöön. Kansion lisäksi rakensin päiväkodille kierrätyspelin. Vaikka suunnittelin pelin itse, idea sen toteuttamisesta lähti päiväkodin varhaiskasvattajalta.

Opinnäytetyöni viitekehyksenä olen käyttänyt runsaasti lähteitä, niin painettuja kuin sähköisiäkin. Vantaalla toimivasta ympäristökasvatustyöstä pääsin kuulemaan haastattelemalla kaupungin ympäristökonsultti Noora Ilolaa.

Opinnäytetyöni menetelmällisinä ratkaisuina olen käyttänyt erilaisia luovia menetelmiä hyödyntävien ympäristökasvatustuokioiden suunnittelua ja toteutusta yhteistyöpäiväkotini 2 – 4 – vuotiaiden ryhmässä. Toimintatuokioihin kuului roskaamista ja luonnonsuojelua käsittelevä pöytäteatteriesitys, retki päiväkodin lähimetsään, käpymenninkäisaskartelu ja aamupiiri, jossa lauloimme luontoaiheisia lauluja. Tuokioideni onnistuneisuutta arvioin havainnoimalla lapsia tuokioiden aikana. Käpymenninkäisiä askarreltuamme pyysin myös sanallista palautetta lapsilta. Lisäksi sain palautetta ryhmän varhaiskasvattajilta.

Tuotokseni on ympäristökasvatusideoita tarjoava kansio ja rakentamani kierrätyspeli, jotka molemmat koen onnistuneiksi. Koen, että aikataulun salliessa olisin voinut pitää enemmänkin toimintatuokioita. Aloittamaani työtä voisi kehittää esimerkiksi tutustumalla päiväkoti-ikäisten kanssa tarkemmin muodostamiemme jätteiden kiertokulkuun ja elinkaareen. Mielenkiintoinen kehittämisaihe olisi myös toteuttaa ympäristökasvatusta aikuisten tai ikäihmisten parissa.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste