Valmiit ratkaisut sidosryhmien markkinointiviestintään : Case: Caravan-messut
Hahl, Janne (2018)
Hahl, Janne
Lahden ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018113019312
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018113019312
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tarkasteltiin tapahtuman markkinointia sekä pyritään luomaan ratkaisuja sidosryhmien markkinointiviestintään. Opinnäytetyö on tehty toimeksiantona Lahden Messuille.
Aihe syntyi, kun toimeksiantaja halusi tarjota sidosryhmille helpomman tavan markkinoida tapahtumaa. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, minkälaisia tarpeita ja välineitä sidosryhmät tarvitsisivat, jotta osallistumista tapahtumaan sekä itse tapahtumaa pystyisi markkinoimaan.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään markkinointiviestintää niin yleisesti kuin digitaalisen viestinnän kautta ja sen lisäksi tapahtumamarkkinoinnista on oma lukunsa. Aineistona käytettiin alan kirjallisuutta sekä aiheeseen liittyviä verkkojulkaisuja.
Empiirinen osuus sisältää kvalitatiivisen tutkimuksen, jota hyödynnettiin sidosryhmille ratkaisuja luotaessa. Aineistoa kerättiin puhelinhaastattelulla haastattelemalla neljää henkilöä, joilla on kokemusta messujen markkinoinnista ja messutapahtumista.
Tutkimuksessa saatiin selville, että sähköiset viestintävälineet olisivat paras vaihtoehto markkinoida tapahtumaa sidosryhmien osalta. Uusasiakashankintaa pitäisi saada markkinoinnin avulla tehtyä. Markkinoinnin roolin tärkeys tapahtumassa nousi kaikkien vastaajien kohdalla esille. Tutkimuksessa saatujen vastausten perusteella tehtiin kaksi viikkoa kattava sosiaalisen median aikataulutus sidosryhmille koskien messujen markkinointia.
Aihe syntyi, kun toimeksiantaja halusi tarjota sidosryhmille helpomman tavan markkinoida tapahtumaa. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, minkälaisia tarpeita ja välineitä sidosryhmät tarvitsisivat, jotta osallistumista tapahtumaan sekä itse tapahtumaa pystyisi markkinoimaan.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään markkinointiviestintää niin yleisesti kuin digitaalisen viestinnän kautta ja sen lisäksi tapahtumamarkkinoinnista on oma lukunsa. Aineistona käytettiin alan kirjallisuutta sekä aiheeseen liittyviä verkkojulkaisuja.
Empiirinen osuus sisältää kvalitatiivisen tutkimuksen, jota hyödynnettiin sidosryhmille ratkaisuja luotaessa. Aineistoa kerättiin puhelinhaastattelulla haastattelemalla neljää henkilöä, joilla on kokemusta messujen markkinoinnista ja messutapahtumista.
Tutkimuksessa saatiin selville, että sähköiset viestintävälineet olisivat paras vaihtoehto markkinoida tapahtumaa sidosryhmien osalta. Uusasiakashankintaa pitäisi saada markkinoinnin avulla tehtyä. Markkinoinnin roolin tärkeys tapahtumassa nousi kaikkien vastaajien kohdalla esille. Tutkimuksessa saatujen vastausten perusteella tehtiin kaksi viikkoa kattava sosiaalisen median aikataulutus sidosryhmille koskien messujen markkinointia.