Sosiaalisen median strategia Moda Pajakka
Suominen, Lasse (2018)
Suominen, Lasse
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120419995
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120419995
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona Moda Pajakalle, joka on Kainuussa toimiva naisten- ja miestenvaatteiden erikoismyymälä. Opinnäytetyön tavoitteena oli perehtyä sosiaaliseen mediaan ja sosiaalisen median strategiaan. Opinnäytetyö koostuu tietoperustasta ja toimeksiantoyritykselle luodusta sosiaalisen median strategiasta. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda toimeksiantajayritykselle käytännössä toimiva sosiaalisen median strategia, joka vastaa yrityksen tarpeita. Lisäksi aiheesta pidettiin perehdytys sosiaalisen median markkinoinnista toimeksiantoyrityksen markkinointi- ja viestintävastaaville.
Sosiaalisella medialla tarkoitetaan viestinnän muotoa, joka hyödyntää tietoverkkoa ja tietotekniikkaa. Siellä ihmisillä on mahdollisuus jakaa, luokitella ja muokata erilaisia sisältöjä. Lisäksi siellä voidaan kommunikoida muiden käyttäjien kanssa. Sosiaalisen median strategialla puolestaan tarkoitetaan suunnitelmaa, jonka tarkoituksena on tiedottaa, miten yritys hyötyy sen käytöstä, keitä palveluilla tavoitellaan, mitä palveluita käytetään ja millaista sisältöä sinne tuotetaan. Strategia vastaa myös kysymyksiin koska ja kuinka usein sosiaalista mediaa päivitetään sekä kuka tai ketkä päivittävät tilejä.
Tämän opinnäytetyön avulla luotu sosiaalisen median strategia oli yritykselle tärkeä, koska yrityksen sosiaalisen median palveluihin oli saatu hyvin seuraajia, mutta suoranainen strategia, yhtenäinen markkinoinnin teema sekä selkeät tavoitteet puuttuivat. Sosiaalisen median strategian luominen Moda Pajakalle oli askel kohti uudenaikaisempaa markkinointia ja se muutti organisaation viestintä- ja markkinointivastaavien työtä.
Sosiaalisella medialla tarkoitetaan viestinnän muotoa, joka hyödyntää tietoverkkoa ja tietotekniikkaa. Siellä ihmisillä on mahdollisuus jakaa, luokitella ja muokata erilaisia sisältöjä. Lisäksi siellä voidaan kommunikoida muiden käyttäjien kanssa. Sosiaalisen median strategialla puolestaan tarkoitetaan suunnitelmaa, jonka tarkoituksena on tiedottaa, miten yritys hyötyy sen käytöstä, keitä palveluilla tavoitellaan, mitä palveluita käytetään ja millaista sisältöä sinne tuotetaan. Strategia vastaa myös kysymyksiin koska ja kuinka usein sosiaalista mediaa päivitetään sekä kuka tai ketkä päivittävät tilejä.
Tämän opinnäytetyön avulla luotu sosiaalisen median strategia oli yritykselle tärkeä, koska yrityksen sosiaalisen median palveluihin oli saatu hyvin seuraajia, mutta suoranainen strategia, yhtenäinen markkinoinnin teema sekä selkeät tavoitteet puuttuivat. Sosiaalisen median strategian luominen Moda Pajakalle oli askel kohti uudenaikaisempaa markkinointia ja se muutti organisaation viestintä- ja markkinointivastaavien työtä.