Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Sosiaalisen median rooli CrossFit-harrastamisen aloittamisessa

Ruotsalainen, Silla (2018)

Avaa tiedosto
ONT_Ruotsalainen_4.12..pdf (520.0Kt)
Lataukset: 


Ruotsalainen, Silla
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120420081
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena ja tavoitteena oli selvittää, miten ihmiset ovat löytäneet CrossFit-harrastuksen pariin. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Herttoniemen Kunto Oy. Yritys omistaa tällä hetkellä suomen suurimman virallisen CrossFit-salin. Sali tarjoaa asiakkailleen CrossFit-alkeiskursseja, päivän harjoitukset valmentajan ohjaamana sekä harjoittelu mahdollisuuden omatoimipuolella. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää kyseisen CrossFit-yrityksen markkinointia.

Tietopohja koostuu kolmesta aiheesta, jossa selviää mitä CrossFit on, sosiaalisesta mediasta ja siellä markkinoinnista ja ostokäyttäytymisestä. Ensimmäisessä tietopohja osuudessa tutustutaan räjähdysmäisesti kasvavaan lajiin nimeltä CrossFit. Toisessa osassa käsitellään kuluttajien ostokäyttäytymistä, jotta ymmärrämme, mikä saa ihmiset kiinnostumaan ja lopulta ostamaan tuotteen tai palvelun. Viimeisessä tietopohja osuudessa käydään läpi sosiaalista mediaa. Työ kertoo teoreettisesti, millaista on hyvä sisällön tuottaminen sosiaalisessa mediassa ja tutustuu mainonnan uusiin markkinointitapoihin.

Opinnäytetyössä käytettiin tutkimusmenetelmänä haastattelua. Haastatteluiden avulla pyrittiin saamaan vastaukset opinnäytetyön kolmeen tutkimuskysymykseen: mistä haastateltavat olivat ensimmäisen kerran lajista kuulleet, mikä oli sosiaalisen median vaikutus lajin valintaan ja millaiset postaukset sosiaalisessa mediassa aiheuttavat negatiivisen reaktion ja minkä tyyppiset puolestaan positiivisen reaktion. Haastatteluiden aineiston pohjalta luotiin tulososio.

Opinnäytetyön tuloksissa käy ilmi, että sosiaalisella medialla ei tässä tutkimuksessa ollut suurta vaikutusta lajin valinnan kannalta. Lajin valintaan on vahvasti vaikuttanut sosiaaliset ärsykkeet, kuten lähipiiri tai työkaverit. Lisäksi tutkimuksessa selvisi, että aitous, rehelliset arvostelut ja mainonta, visuaalisuus ja sopivissa määrin huumori iskevät CrossFit kansaan. Negatiivisen reaktion aiheuttivat liian kohdennettu mainonta, tuotteiden tai palvelun jatkuva tyrkyttäminen ja liian editoidut kuvat.

Jatkotutkimuksessa voitaisiin tutkia yksityiskohtaisemmin havainnoimalla ja haastattelemalla, minkä tyyppiset postaukset aiheuttavat negatiivisen ja minkä tyyppiset postaukset puolestaan positiivisen reaktion ihmisissä. Haasteltavat saisivat itse valita yritysten some kanavista kuvia ja videoita, jotka herättävät heissä jommankumman reaktion. Sillä tässä työssä vastaukset jäivät hyvin pinnallisiksi.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste