Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Matalan kynnyksen info- ja neuvontapiste Järvenpään kuntalaisille

Tuhkanen, Henna; Erkkilä, Christa (2018)

Avaa tiedosto
Erkkila_Tuhkanen_2018.pdf (740.3Kt)
Lataukset: 


Tuhkanen, Henna
Erkkilä, Christa
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120520140
Tiivistelmä
Kunnan tehtävänä on edistää kuntalaisten terveyttä ja hyvinvointia sekä ehkäistä sairauksia terveysneuvonnan tuella. Yksi tapa antaa tällaista terveysneuvontaa on järjestää matalan kynnyksen info- ja neuvontapisteen kaltaista toimintaa. Matalan kynnyksen info- ja neuvonta-piste on paikka, johon asiakas voi tulla ilman ajanvarausta keskustelemaan terveydenhuollon ammattilaisen kanssa ja saada tukea, tietoa ja ohjausta terveydestä sekä sosiaali- ja terveys-palveluista.

Opinnäytetyö toteutettiin Järvenpään uuden sosiaali- ja terveyskeskuksen JUSTin toiveesta ja sen aiheena oli Matalan kynnyksen info- ja neuvontapiste Järvenpään kuntalaisille. Opinnäyte-työn tarkoituksena oli kartoittaa matalan kynnyksen info- ja neuvontapisteen sisältöä kysely-lomakkeiden avulla. Tavoitteena oli selvittää, millainen JUSTin infopisteen asiakaskunta on tällä hetkellä, millaista tietoa infopiste antaa asiakkailleen ja minkälaisesta matalan kynnyk-sen info- ja neuvontapisteestä asiakkaat hyötyisivät eniten. Opinnäytetyö toteutettiin määräl-lisenä sekä laadullisena tutkielmana, jonka aineisto kerättiin kahdella eri kyselylomakkeella. Kyselylomakkeet suunnattiin JUSTin asiakkaille sekä sen infopisteen työntekijöille. Aineiston laadullinen osuus analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä sekä määrällinen osuus avattiin taulukoinnin avulla selkeämpään muotoon.

Opinnäytetyön tulosten analysoinnin jälkeen havaittiin, että JUSTin asiakkaat sekä infopis-teen työntekijät pitivät kasvokkaista kohtaamista ammattihenkilön kanssa erittäin tärkeänä terveyskeskuksen matalan kynnyksen info- ja neuvontapisteellä. Tärkeänä pidettiin myös, että info- ja neuvontapiste sisältää tietoa oman paikkakunnan terveys- ja sosiaalipalveluista sekä tärkeitä terveydenhuollon yhteystietoja. Tärkeänä osana oli myös internetti tiedonläh-teenä haettaessa tietoa terveys- ja sosiaalipalveluista. Terveyskeskuksen info- ja neuvonta-pisteeltä tulisi löytyä tietoa internetsivuista, joista saa luotettavaa tietoa terveydestä ja ter-veyspalveluista. Yhteistyötaho voi hyödyntää tämän tutkielman tuloksia matalan kynnyksen info- ja neuvontapisteen perustamisen yhteydessä.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste