Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Kilpailua erottuvuustekijöistä ja kuluttajien uskollisuudesta : case: Mari’s Smoothie & Cafe

Xhemshiti, Miranda (2018)

Avaa tiedosto
Xhemshiti_Miranda.pdf (1.150Mt)
Lataukset: 


Xhemshiti, Miranda
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120420120
Tiivistelmä
Kilpailutilanteen jatkuva kartoitus ja kilpailijoiden toimintaan tutustuminen on erittäin tärkeää mille tahansa yritykselle. Kilpailija-analyysi on yritykselle tärkeä työkalu, jonka avulla kartoitetaan pahimmat kilpailijat ja heidän toimintatapansa. Sen avulla yritys voi selvittää kilpailijoiden strategioiden vahvuuksia ja heikkouksia, ja näin hyöyntää saatua tietoa oman liiketoiminnan tukemisessa.

Kilpailija-analyysin avulla yritys pystyy myös paremmin erottamaan omat vahvuutensa kilpailijoihinsa nähden. Tärkeämpää on, mikäli yrityksellä ei ole erottuvuustekijää, että yritys pystyy tunnistamaan sen, ja miettimään toimenpiteitä tilanteen muuttamiseksi. Lisäksi yritys voi löytää kilpailija-analyysilla kohderyhmän ja asiakassegmentit, joissa yritys hallitsee markkinoilla tai missä se voisi hallita. Kilpailija-analyysin kautta saatava tieto voi auttaa yritystä säästämään kustannuksissa, ja näin myös lisäämään yrityksen kannattavuutta tai parantamaan asiakastyytyväisyyttä.

Tässä kilpailija-analyysissä on hyödynnetty tunnetun liiketieteen professorin Michael Porterin keskeisiä oppeja kuten viiden kilpailuvoiman mallia, kolmea perusstrategiaa ja kilpailija-analyysin osa-alueita. Keskeisessä roolissa ovat myös yrityksen imago ja brändi.

Tutkimusmenetelminä toimivat benchmarking ja SWOT-analyysi. Benchmarking eli vertailuanalyysi on mainio tapa tutustua kilpailijoihin ja saada uusia ideoita oman liiketoiminnan kehittämiseksi. Tässä opinnäytetyössä menetelmää on sovellettu tutustumalla perusteellisesti kilpailijoiden kotisivuihin ja sosiaalisen mediaan, yrityksestä löydettäviin artikkeleihin sekä käynneillä suoraan yrityksissä havainnoiden tuotteita ja palvelua. SWOT-analyysi on tehty case yritykselle benchmarkingista saatujen tulosten perusteella.

Opinnäytetyön tarkoituksena oli auttaa Mari’s Smoothie & Cafea tuntemaan kilpailijansa paremmin Helsingin pääkaupunkiseudulla ja tunnistamaan näiden erottuvuustekijät. Koska kilpailu alalla on kovaa ja uusia yrityksiä tulee yrityksen toimialalle jatkuvasti, on tärkeää erottaa, mitä yrityksiä voidaan oikeasti pitää kilpailijoina. Jotta yrityksen tuottama lisäarvo asiakkaille säilyy ja kiinnostus yritystä kohtaan pysyy, on tärkeää myös kehittää omaa toimintaa. Tämä edellyttää kilpailijoiden sekä markkinoiden tuntemista ja ennakointia.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste