Työväkivaltatilanteiden varautumiskoulutuksen arviointi sosiaali- ja terveydenhuoltoalalla
Häkkinen, Petteri (2018)
Häkkinen, Petteri
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120420087
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120420087
Tiivistelmä
Työväkivaltatilanteisiin varautuminen koostuu useista eri osa-alueista, joista yhtenä oleellisena voidaan pitää työntekijän omien valmiuksien kehittämistä väkivaltatilanteiden varalle. Henkilökohtaisia valmiuksia pyritään parantamaan työpaikoilla esimerkiksi erilaisten työväkivaltatilanteiden varalle toteutettujen turvallisuuskoulutusten avulla, sekä tarkoituksenmukaisten työohjeistuksien- ja välineiden avulla.
Tutkimus on toteutettu Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymälle, ja se tarkastelee työväkivaltatilanteiden varalle annettavan koulutuksen vaikutuksia koulutettavan henkilön teoriaosaamisen tasoon liittyen. Työpaikalla toteutettavat työväkivaltatilanteiden varautumiskoulutukset ovat yleisesti luonteeltaan kertaluonteisia ja lyhytkestoisia koulutustapahtumia, joiden koulutussisältö vaihtelee teoreettisen osaamisen kehittämisestä käytännön toimintakyvyn parantamiseen. Tutkittua tietoa koulutuksen vaikutuksista henkilön osaamistasoon ei juurikaan ole. Olemassa oleva tutkimustieto käsittelee aihetta pääosin koulutettavien omien kokemusperäisten tuntemuksien kautta.
Useita tuhansia tutkimuksen tilaajan työntekijöitä työskentelee sosiaali- ja terveydenhuoltoalan työtehtävissä, joissa osassa on kohonnut riski kohdata työväkivaltaa. Tämä tutkimus tuottaa tilaajalle tutkittua tietoa koulutuksella saavutettavasta osaamistason muutoksesta ja nykyisestä henkilöstön osaamistasosta työväkivaltatilanteiden varautumisen osalta.
Tutkimus noudattelee tapaustutkimukselle olennaisia piirteitä, tutkimusotteen sisältäen kvalitatiivista ja kvantitatiivista lähestymistapaa. Tutkimuksen teoreettisen viitekehyksen muodostavat työväkivaltaan liittyvä tilastoitu tutkimustieto ja tunnettujen turvallisuusalan ammattilaisten näkemykset väkivaltatilanteissa toimimiseen liittyen. Väkivaltatilanteisiin varautumista kouluttavien ammattilaisten näkemyksiä hyödyntäen laadittiin puolistrukturoitu kyselylomake, jolla mitattiin teoriaosaamisen muutosta yksittäisen koulutustapahtuman avulla.
Johtopäätöksinä tutkimustuloksista voidaan todeta yksittäisen koulutuksen seurauksena tapahtunut positiivinen muutos väkivaltatilanteiden varautumiseen liittyvässä teoriaosaamisessa. Kolmen eri terveysaseman henkilöstöstä muodostetun tutkimusnäytteen tuloksista oli havaittavissa selkeää osaamisen kehitystä eritoten väkivaltatilanteiden ennaltaehkäisyyn ja tilanteissa toimimiseen liittyen, pistemääräisesti kyselyitä vertaamalla ja eritoten osaamisen laadullista merkittävyyttä arvioiden. Tutkimuksen tulokset puoltavat koulutuksien hyödyllisyyttä. Huomionarvoista tuloksissa on merkittävä laadullinen kehitys, huolimatta koulutuksien lyhyestä kestosta. Opinnäytetyö tarjoaa mielenkiintoisia jatkotutkimusaiheita tilaajalle osaamistason muutoksen käytännön vaikutuksia seuraamalla, tai pyrkiessä tämän tutkimuksen laajempaan yleistettävyyteen merkittävämmän tutkimusotannan avulla.
Tutkimus on toteutettu Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymälle, ja se tarkastelee työväkivaltatilanteiden varalle annettavan koulutuksen vaikutuksia koulutettavan henkilön teoriaosaamisen tasoon liittyen. Työpaikalla toteutettavat työväkivaltatilanteiden varautumiskoulutukset ovat yleisesti luonteeltaan kertaluonteisia ja lyhytkestoisia koulutustapahtumia, joiden koulutussisältö vaihtelee teoreettisen osaamisen kehittämisestä käytännön toimintakyvyn parantamiseen. Tutkittua tietoa koulutuksen vaikutuksista henkilön osaamistasoon ei juurikaan ole. Olemassa oleva tutkimustieto käsittelee aihetta pääosin koulutettavien omien kokemusperäisten tuntemuksien kautta.
Useita tuhansia tutkimuksen tilaajan työntekijöitä työskentelee sosiaali- ja terveydenhuoltoalan työtehtävissä, joissa osassa on kohonnut riski kohdata työväkivaltaa. Tämä tutkimus tuottaa tilaajalle tutkittua tietoa koulutuksella saavutettavasta osaamistason muutoksesta ja nykyisestä henkilöstön osaamistasosta työväkivaltatilanteiden varautumisen osalta.
Tutkimus noudattelee tapaustutkimukselle olennaisia piirteitä, tutkimusotteen sisältäen kvalitatiivista ja kvantitatiivista lähestymistapaa. Tutkimuksen teoreettisen viitekehyksen muodostavat työväkivaltaan liittyvä tilastoitu tutkimustieto ja tunnettujen turvallisuusalan ammattilaisten näkemykset väkivaltatilanteissa toimimiseen liittyen. Väkivaltatilanteisiin varautumista kouluttavien ammattilaisten näkemyksiä hyödyntäen laadittiin puolistrukturoitu kyselylomake, jolla mitattiin teoriaosaamisen muutosta yksittäisen koulutustapahtuman avulla.
Johtopäätöksinä tutkimustuloksista voidaan todeta yksittäisen koulutuksen seurauksena tapahtunut positiivinen muutos väkivaltatilanteiden varautumiseen liittyvässä teoriaosaamisessa. Kolmen eri terveysaseman henkilöstöstä muodostetun tutkimusnäytteen tuloksista oli havaittavissa selkeää osaamisen kehitystä eritoten väkivaltatilanteiden ennaltaehkäisyyn ja tilanteissa toimimiseen liittyen, pistemääräisesti kyselyitä vertaamalla ja eritoten osaamisen laadullista merkittävyyttä arvioiden. Tutkimuksen tulokset puoltavat koulutuksien hyödyllisyyttä. Huomionarvoista tuloksissa on merkittävä laadullinen kehitys, huolimatta koulutuksien lyhyestä kestosta. Opinnäytetyö tarjoaa mielenkiintoisia jatkotutkimusaiheita tilaajalle osaamistason muutoksen käytännön vaikutuksia seuraamalla, tai pyrkiessä tämän tutkimuksen laajempaan yleistettävyyteen merkittävämmän tutkimusotannan avulla.