Markkinoinnin tuloksellisuus ja sen mittaaminen kiinteistö- ja rakennusalan yrityksissä
Kallio, Johanna (2010)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Kallio, Johanna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004146473
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004146473
Tiivistelmä
Yrityksen markkinointitoimenpiteet ovat investointi, joilta on voitava odottaa tulosta. Tuloksella on oltava selkeät päämäärät ja yrityksen on luotava mittaristo, jolla tuloksellisuutta voidaan seurata. Kun yritys seuraa markkinointiaan, sen on mahdollista huomata, mitkä toimenpiteet toimivat ja missä mennään metsään. Seurannan avulla on myös helpompi ymmärtää markkinoinnin vaikutus yrityksen tekemään tulokseen. Näin yritys löytää tehokkaimmat ja tuloksellisimmat keinot, joita jalostamalla se saa itselleen arvokasta kilpailuetua.
Tämän opinnäytetyön aiheena oli markkinoinnin tuloksellisuuden mittaaminen. Tutkimuskohteena ovat suomalaisyritysten markkinointitoimenpiteet. Kohderyhmäksi valittiin kiinteistö- ja rakennusalan yritykset. Tutkimuksen avulla kartoitettiin sekä toimivimpia että tehottomimpia markkinointikanavia ja selvitettiin, missä määrin yritykset mittaavat markkinoinnin tuloksellisuutta ja millaisin menetelmin. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys pohjautuu markkinointiin ja tuloksellisuuteen keskittyvään kirjallisuuteen, tutkimuksiin ja ajankohtaisiin artikkeleihin.
Tutkimus oli laadultaan kvantitatiivinen. Tutkimusaineisto kerättiin sähköisen kyselylomakkeen avulla, joka lähetettiin yritysten markkinoinnista päättäville henkilöille. Kyselyn avulla selvitettiin kiinteistö- ja rakennusalan yritysten nykyisiä markkinointiresursseja, tehokkaimmiksi ja toisaalta tehottomimmiksi koettuja markkinointitoimenpiteitä, markkinoinnin tuloksellisuuden mahdollisia seurantamenetelmiä sekä muutoksia yritysten markkinointipanostuksissa.
Tutkimus osoitti, että toimialoilla suosittiin erityisesti markkinointikeinoja, jotka mahdollistavat henkilökohtaisen kontaktin. Myös muita markkinointikeinoja käytettiin jonkin verran, mutta niiden rooli oli tukea päämarkkinointikeinoja. Mitä markkinoinnin seurantaan tulee, mittaaminen oli tutkimuksen mukaan vähäistä; suurin osa tutkituista yrityksistä mittasi alle neljäsosaa markkinointitoimenpiteistään. Mittareista olivat yhtä lailla suosittuja niin taloudellista tulosta kuin ei-taloudellistakin tulosta seuraavat mittarit. Markkinoinnin mittaamiseen liittyi paljon erilaisia asenteisiin ja käytännön toteutukseen liittyviä ongelmia.
Tämän opinnäytetyön aiheena oli markkinoinnin tuloksellisuuden mittaaminen. Tutkimuskohteena ovat suomalaisyritysten markkinointitoimenpiteet. Kohderyhmäksi valittiin kiinteistö- ja rakennusalan yritykset. Tutkimuksen avulla kartoitettiin sekä toimivimpia että tehottomimpia markkinointikanavia ja selvitettiin, missä määrin yritykset mittaavat markkinoinnin tuloksellisuutta ja millaisin menetelmin. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys pohjautuu markkinointiin ja tuloksellisuuteen keskittyvään kirjallisuuteen, tutkimuksiin ja ajankohtaisiin artikkeleihin.
Tutkimus oli laadultaan kvantitatiivinen. Tutkimusaineisto kerättiin sähköisen kyselylomakkeen avulla, joka lähetettiin yritysten markkinoinnista päättäville henkilöille. Kyselyn avulla selvitettiin kiinteistö- ja rakennusalan yritysten nykyisiä markkinointiresursseja, tehokkaimmiksi ja toisaalta tehottomimmiksi koettuja markkinointitoimenpiteitä, markkinoinnin tuloksellisuuden mahdollisia seurantamenetelmiä sekä muutoksia yritysten markkinointipanostuksissa.
Tutkimus osoitti, että toimialoilla suosittiin erityisesti markkinointikeinoja, jotka mahdollistavat henkilökohtaisen kontaktin. Myös muita markkinointikeinoja käytettiin jonkin verran, mutta niiden rooli oli tukea päämarkkinointikeinoja. Mitä markkinoinnin seurantaan tulee, mittaaminen oli tutkimuksen mukaan vähäistä; suurin osa tutkituista yrityksistä mittasi alle neljäsosaa markkinointitoimenpiteistään. Mittareista olivat yhtä lailla suosittuja niin taloudellista tulosta kuin ei-taloudellistakin tulosta seuraavat mittarit. Markkinoinnin mittaamiseen liittyi paljon erilaisia asenteisiin ja käytännön toteutukseen liittyviä ongelmia.