Näytä suppeat kuvailutiedot

Kolmannet paikat oppimisympäristöinä ammattikorkeakouluopiskelijan näkökulmasta

Suhonen, Viena (2018)

dc.contributor.authorSuhonen, Viena
dc.date.accessioned2018-12-07T07:53:57Z
dc.date.available2018-12-07T07:53:57Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.uriURN:NBN:fi:amk-2018120520332
dc.identifier.urihttp://www.theseus.fi/handle/10024/156894
dc.description.abstractViime vuosina projektiluontoisista töistä ja etätyöstä on tullut monille arkipäivää. Teknologian kehitys mahdollistaa työn tekemisen erilaisissa ympäristöissä ja liikkeessäkin, joten työ ei ole enää sidoksissa aikaan tai paikkaan. Työnteon tavoin myöskään opetus ja oppiminen eivät ole enää riippuvaisia luokkahuoneista ja luentosaleista. Tämän opinnäytetyön aiheena on kolmansien paikkojen (esim. kahvilat, kirjastot) käyttö oppimisympäristöinä ammattikorkeakouluopiskelijoiden näkökulmasta. Tutkimuksen tarkoituksena on tukea ammattikorkeakoulussa oppimista ja työelämään siirtymistä kaupunkisuunnittelun keinoin. Opinnäytetyön tavoitteena on kartoittaa kolmansien paikkojen merkitystä oppimisympäristöinä ja niiden hyötyjä oppimiselle sekä ammatilliselle kasvulle. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimii RAKLI ry, joka on kiinteistö- ja rakennuttamisalan ammattilaisten järjestö. Opinnäytetyössä käytetty tietopohja koostuu kolmesta pääaiheesta: työn ja oppimisen muutoksesta, oppimisympäristöistä ja kolmansista paikoista. Kahdessa ensimmäisessä pääaiheessa käsitellään työelämään ja oppimiseen vaikuttavia asioita, kuten teknologian kehitystä ja uusia työnteon tapoja sekä työympäristöjen ja oppimisympäristöjen kehittämistä. Kolmannessa pääaiheessa pohditaan oppimisympäristöjen ja kolmansien paikkojen määritelmiä. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena hyödyntäen kahta menetelmää, puolistrukturoitua haastattelua ja havainnointia. Haastattelujen tavoitteena oli kartoittaa ammattikorkeakouluopiskelijoiden kokemuksia koulun ulkopuolisen ympäristön hyödyntämisestä opetuksessa sekä itsenäisessä opiskelussa. Havainnointi valittiin tukimenetelmäksi haastattelulle, jotta voitiin selvittää ennalta valittujen kolmansien paikkojen käyttöä työnteko- ja opiskelutarkoituksessa. Saatujen tulosten pohjalta voidaan todeta, että kolmansien paikkojen merkitys oppimisympäristöinä ei ole suuri. Koti ja koulujen tilat nähdään ensisijaisina vaihtoehtoina yksilö- ja ryhmätyöskentelyssä. Kolmansien paikkojen katsotaan kuitenkin olevan hyödyllisiä siinä, että ne mahdollistavat oppimisympäristön silloin, kun koti ja koulu eivät tarjoa työskentelyyn sopivaa ympäristöä tai ne eivät ole sijainniltaan sopivia.fi
dc.description.abstractIn recent years project-based work and telework have become a common feature of daily work for many people. Technological development has enabled work to be done in different environments and even on the go, making jobs less dependent on time and place. In the same way that work is no longer reliant on the environment, teaching and learning are no longer dependent on classrooms and lecture halls. The subject of this thesis is the use of third places (e.g. coffee shops, libraries) as learning environments from the perspective of students at universities of applied sciences (UAS). The purpose of the study is to support learning in a university of applied sciences and to help the transition from school to working life through urban planning. The aim of the thesis is to examine the importance of third places as learning environments and their benefits for learning and professional growth. The thesis was commissioned by RAKLI ry, which is the Finnish Association of Building Owners and Construction Clients. The knowledge base used in this thesis consists of three main topics: the transformation of working and learning, learning environments and the third places. In discussing the first two topics the issues affecting working life and learning such as the advances in technology and new ways of working as well as the development of work environments and learning environments are considered. In the third topic, the definitions of learning environments and third places are discussed. The study was carried out as a qualitative research using two methods, semi-structural interviewing and observation. The aim in the interviews was to gain insight on the experiences of students who study at a university of applied sciences with the focus on the use of environments outside of school in teaching and independent studies. Observation was selected as a support method for interviewing to determine the use of pre-selected third places for work and study purposes. Based on the results obtained, it can be concluded that the role of third places as learning environments is not significant. Home and school are the preferred options for individual and group work. However, third places are considered useful for enabling a learning environment when home and school do not provide a suitable environment for studying or are not suitable for their location.en
dc.language.isofin
dc.publisherLaurea-ammattikorkeakoulu
dc.rightsAll rights reserved
dc.titleKolmannet paikat oppimisympäristöinä ammattikorkeakouluopiskelijan näkökulmastafi
dc.type.ontasotfi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis|
dc.identifier.dscollection10024/268
dc.organizationLaurea-ammattikorkeakoulu
dc.contributor.organizationLaurea-ammattikorkeakoulu
dc.subject.keywordkolmannet paikat
dc.subject.keywordoppimisympäristö
dc.subject.keywordammattikorkeakoulu
dc.subject.keywordopiskelija
dc.subject.degreeprogramfi=Liiketalous, hallinto ja markkinointi|sv=Företagsekonomi, förvaltning och marknadsföring|en=Business Management, Administration and Marketing|
dc.subject.disciplineLiiketalouden koulutusohjelma


Tiedostot

Thumbnail

Viite kuuluu kokoelmiin:

Näytä suppeat kuvailutiedot