Kielitaidon haasteet terveysalalla ja ammattikorkeakoulujen terveysalan opinnäytetöissä : kuvaileva kirjallisuuskatsaus
Kristersson, Milja; Mäkelä, Nea; Niskanen, Jasmin (2018)
Kristersson, Milja
Mäkelä, Nea
Niskanen, Jasmin
Saimaan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120419923
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120419923
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata kielitaidon haasteita terveysalalla ja ammattikorkeakoulujen terveysalan opinnäytetöissä. Tavoitteena oli koota yhteen aiemmin tutkittua tietoa kielitaidosta terveysalalla ja mahdollistaa tämän hetkisen tiedon parempi saatavuus. Opinnäytetyössä keskityttiin kielitaidon haasteisiin hoitohenkilökunnan näkökulmasta. Tietoa aiheesta oli melko vähän ja osa tiedosta oli esillä hajanaisesti.
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Aineisto analysoitiin teemoittelemalla. Tiedonhaku suoritettiin aikavälillä 8/2016-9/2018 käyttäen apuna Saimaan ammattikorkeakoulun Saimia Finna -tiedonhakuportaalia. Myös Lappeenrannan Teknillisen Yliopiston tiedekirjaston informaatikkoa konsultoitiin tiedonhakuun liittyen.
Opinnäytetyön tuloksissa keskeiset kielitaidon haasteet terveysalalla olivat sidoksissa monikulttuurisuuteen. Yhteisen kielen puuttuminen ja elekielen eri merkitykset kulttuurista riippuen ovat merkittäviä haasteita asiakkaan ja hoitajan välisessä kohtaamisessa. Tulkin merkitys hoitotyössä korostui etenkin opinnäytetöiden tuloksissa.
Jatkotutkimusta aiheesta voisi tehdä esimerkiksi hoitohenkilökunnan kulttuurin-tuntemuksesta ja kielitaidon merkityksestä maahanmuuttajan työhön sopeutumisessa terveysalalla.
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Aineisto analysoitiin teemoittelemalla. Tiedonhaku suoritettiin aikavälillä 8/2016-9/2018 käyttäen apuna Saimaan ammattikorkeakoulun Saimia Finna -tiedonhakuportaalia. Myös Lappeenrannan Teknillisen Yliopiston tiedekirjaston informaatikkoa konsultoitiin tiedonhakuun liittyen.
Opinnäytetyön tuloksissa keskeiset kielitaidon haasteet terveysalalla olivat sidoksissa monikulttuurisuuteen. Yhteisen kielen puuttuminen ja elekielen eri merkitykset kulttuurista riippuen ovat merkittäviä haasteita asiakkaan ja hoitajan välisessä kohtaamisessa. Tulkin merkitys hoitotyössä korostui etenkin opinnäytetöiden tuloksissa.
Jatkotutkimusta aiheesta voisi tehdä esimerkiksi hoitohenkilökunnan kulttuurin-tuntemuksesta ja kielitaidon merkityksestä maahanmuuttajan työhön sopeutumisessa terveysalalla.