Suomalaisten asiakaspalvelun työntekijöiden sitouttaminen pelialan yrityksissä Maltalla
Hellman, Taru (2018)
Hellman, Taru
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018

Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120720480
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120720480
Tiivistelmä
Työssä tutkitaan sitä, miten suomalaisia työntekijöitä saataisiin sitoutettua työskentelemään pidemmäksi aikaa Maltan peliyrityksissä. Ajatus lähti oman kokemuksen pohjalta ollessani itse Maltalla pelialan asiakaspalvelussa töissä. Näin työskentelyni aikana, kuinka suurta vaihtuvuus alalla on. Olen pyrkinyt työssäni keskittymään syihin, miksi näin on ja miettinyt, voitaisiinko tähän vaikuttaa.
Lähdin selvittämään kirjallisuuden ja sähköisten lähteiden pohjalta sitoutumiseen vaikuttavia tekijöitä. Tutkin sitouttamista ja sitä, mitkä koetaan olevan olennaisia tekijöitä sitoutumisen kannalta. Tutkin myös sitouttamisen eri muotoja.
Saamani tiedon pohjalta tein kyselyn, missä selvitin eri tekijöiden tärkeyttä ja toteutumisen tasoa. Lähetin kyselyn henkilöille, joiden tiesin työskentelevän tai työskennelleen pelialan asiakaspalvelussa Maltalla. Kyselyvastausten perusteella pystyin määrittelemään sitouttamisen kehityskohteita.
Pohdittuani mietin ehdotuksia, miten pelialan yritykset voisivat saada työntekijöitä sitoutettua yrityksiinsä. Toimeksiantajaa työssä ei ollut, vaan pohdin asiaa yleisellä tasolla.
Tutkimuksen ja teorian pohjalta uskon, että sitouttamista voitaisiin Maltan pelialan yrityksissä kehittää panostamalla esimiestyöhön, etenemismahdollisuuksiin, hyvästä työstä palkitsemiseen, laitteiston toimivuuteen sekä riittävään perehdytykseen.
Lähdin selvittämään kirjallisuuden ja sähköisten lähteiden pohjalta sitoutumiseen vaikuttavia tekijöitä. Tutkin sitouttamista ja sitä, mitkä koetaan olevan olennaisia tekijöitä sitoutumisen kannalta. Tutkin myös sitouttamisen eri muotoja.
Saamani tiedon pohjalta tein kyselyn, missä selvitin eri tekijöiden tärkeyttä ja toteutumisen tasoa. Lähetin kyselyn henkilöille, joiden tiesin työskentelevän tai työskennelleen pelialan asiakaspalvelussa Maltalla. Kyselyvastausten perusteella pystyin määrittelemään sitouttamisen kehityskohteita.
Pohdittuani mietin ehdotuksia, miten pelialan yritykset voisivat saada työntekijöitä sitoutettua yrityksiinsä. Toimeksiantajaa työssä ei ollut, vaan pohdin asiaa yleisellä tasolla.
Tutkimuksen ja teorian pohjalta uskon, että sitouttamista voitaisiin Maltan pelialan yrityksissä kehittää panostamalla esimiestyöhön, etenemismahdollisuuksiin, hyvästä työstä palkitsemiseen, laitteiston toimivuuteen sekä riittävään perehdytykseen.