Asiakastoiveet tuotekehityksen perustana
Pakkanen, Miia (2018)
Pakkanen, Miia
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120720519
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120720519
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli asiakastoiveiden saaminen tuotekehitykseen jälleenmyyjiltä. Toimeksiantajana toimi Porokylän Leipomo Oy. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää kaupoilta ympäri Suomen, miten usein ja millaisia viestintäkanavia käyttäen he haluavat asioida leipomon myynnin kanssa. Tärkeimpiä tutki-muskohteita olivat kuluttaja-asiakkaiden toiveet ja markkinamuutokset kaupanalalla. Jälleenmyyjiltä kerätyillä tiedoilla tähdättiin liiketoiminnan kasvuun asiakastoiveiden mukaisten uusien tuotteiden myynnillä.
Taustateoria sisälsi perehtymistä yritysviestintään, yritysten väliseen viestintään, markkinoinnin keinoihin, myyntityön monipuolisuuteen, asiakaskokemukseen, digitalisaation tuomiin mahdollisuuksiin, tekoälyyn ja sosiaalisen median hyödyntämiseen B-to-B- markkinoinnissa ja -myynnissä. Näiden osalta pyrin käyttämään uusimpia lähdeteoksia.
Tutkimus oli kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus sekä kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Kvantita-tiivisen tutkimuksen toteutin strukturoidulla kyselylomakkeella ja kvalitatiivisen tutkimuksen puhelinhaastatteluilla nykyiselle myyntiorganisaatiolle sekä tuotekehitysprosessin omistajalle. Saadut tulokset analysoin selittävällä menetelmällä, millä oli tarkoitus ymmärtää ja perehtyä aineistoon syvemmin.
Tutkimuskysymyksiin löytyi vastaukset yhdistelemällä kyselyn tuloksia ja puhelinhaastattelujen tietoja. Jäl-leenmyyjien viestintätapoina korostuivat perinteinen kasvokkain tapaaminen sekä sähköpostiviestintä käy-tettävistä viestintäkanavista.
Tuotekehitysprosessin ensimmäinen toiminto on idean/toiveen kirjaaminen tuotekehitysprosessiin. Tutkimuksessa selvisi, että asiakastoiveita kerätään useista eri viestintäkanavista. Asiakastoiveiden vastaanottajat leipomolla keräävät tiedot yhteisessä käytössä olevaan tietojärjestelmään. Tuotekehityspalavereissa asia-kastoiveista keskustellaan ja sen pohjalta niitä kirjataan tuotekehitysprosessiin.
Panostamalla asiakaskokemukseen ja hyödyntämällä teknologiaa myyntiorganisaatio pystyy tuottamaan lisäarvoa liiketoiminnalle kasvulle. Tekoälyn käytön yleistyessä kerättyjen tietojen pohjalta saadaan analysoitua ostokäyttäytymistä kaupoissa. Liiketoiminnan kasvua voisi hakea sosiaalisen median hyödyntämisellä ja kannustaa asiakkaita osallistumaan. Viestinnän merkitys korostui opinnäytetyössä ja oli keskeisenä taustatekijänä yhdessä toimivien prosessien kanssa.
Taustateoria sisälsi perehtymistä yritysviestintään, yritysten väliseen viestintään, markkinoinnin keinoihin, myyntityön monipuolisuuteen, asiakaskokemukseen, digitalisaation tuomiin mahdollisuuksiin, tekoälyyn ja sosiaalisen median hyödyntämiseen B-to-B- markkinoinnissa ja -myynnissä. Näiden osalta pyrin käyttämään uusimpia lähdeteoksia.
Tutkimus oli kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus sekä kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Kvantita-tiivisen tutkimuksen toteutin strukturoidulla kyselylomakkeella ja kvalitatiivisen tutkimuksen puhelinhaastatteluilla nykyiselle myyntiorganisaatiolle sekä tuotekehitysprosessin omistajalle. Saadut tulokset analysoin selittävällä menetelmällä, millä oli tarkoitus ymmärtää ja perehtyä aineistoon syvemmin.
Tutkimuskysymyksiin löytyi vastaukset yhdistelemällä kyselyn tuloksia ja puhelinhaastattelujen tietoja. Jäl-leenmyyjien viestintätapoina korostuivat perinteinen kasvokkain tapaaminen sekä sähköpostiviestintä käy-tettävistä viestintäkanavista.
Tuotekehitysprosessin ensimmäinen toiminto on idean/toiveen kirjaaminen tuotekehitysprosessiin. Tutkimuksessa selvisi, että asiakastoiveita kerätään useista eri viestintäkanavista. Asiakastoiveiden vastaanottajat leipomolla keräävät tiedot yhteisessä käytössä olevaan tietojärjestelmään. Tuotekehityspalavereissa asia-kastoiveista keskustellaan ja sen pohjalta niitä kirjataan tuotekehitysprosessiin.
Panostamalla asiakaskokemukseen ja hyödyntämällä teknologiaa myyntiorganisaatio pystyy tuottamaan lisäarvoa liiketoiminnalle kasvulle. Tekoälyn käytön yleistyessä kerättyjen tietojen pohjalta saadaan analysoitua ostokäyttäytymistä kaupoissa. Liiketoiminnan kasvua voisi hakea sosiaalisen median hyödyntämisellä ja kannustaa asiakkaita osallistumaan. Viestinnän merkitys korostui opinnäytetyössä ja oli keskeisenä taustatekijänä yhdessä toimivien prosessien kanssa.