Rento-kahvilan asiakastyytyväisyystutkimus
Koponen, Saara (2018)
Koponen, Saara
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120820558
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120820558
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia Joensuussa sijaitsevan Kahvila Rennon asiakkaiden tyytyväisyyttä yrityksen tuotteisiin sekä palveluihin. Tutkimuksen avulla haluttiin löytää kilpailuetuja muihin vastaaviin yrityksiin verrattuna sekä kehittää palvelua vastaamaan entistä paremmin asiakkaiden toiveita. Kahvilan asiakkaille tehtiin asiakastyytyväisyystutkimus, jonka vastauksien perusteella yritykselle laadittiin kehittämisideoita.
Opinnäytetyön teoriaosassa käsitellään yrityksen käytössä olevia markkinoinnin kilpailukeinoja, asiakastyytyväisyyteen vaikuttavia tekijöitä sekä asiakaspalvelun laatua. Asiakastyytyväisyystutkimus toteutettiin internetkyselynä heinäkuussa 2018, kysely jaettiin yrityksen Facebook-sivuilla. Kyselyyn vastasi yhteensä 67 asiakasta.
Asiakastyytyväisyystutkimuksen tuloksista tuli ilmi, että asiakkaat ovat pääosin hyvin tyytyväisiä yrityksen toimintaan. Kehityskohteita löytyi asiakaspalvelussa, tuotteissa sekä yrityksen saatavuudessa. Asiakkaiden tyytyväisyyttä voitaisiin parantaa panostamalla markkinointiviestintään sekä kehittämällä kahvilan tuotevalikoimaa. Kyselyn avoimista vastauksista saatiin kehitysideoita, joiden avulla yrityksen toimintaa on mahdollista parantaa.
Opinnäytetyön teoriaosassa käsitellään yrityksen käytössä olevia markkinoinnin kilpailukeinoja, asiakastyytyväisyyteen vaikuttavia tekijöitä sekä asiakaspalvelun laatua. Asiakastyytyväisyystutkimus toteutettiin internetkyselynä heinäkuussa 2018, kysely jaettiin yrityksen Facebook-sivuilla. Kyselyyn vastasi yhteensä 67 asiakasta.
Asiakastyytyväisyystutkimuksen tuloksista tuli ilmi, että asiakkaat ovat pääosin hyvin tyytyväisiä yrityksen toimintaan. Kehityskohteita löytyi asiakaspalvelussa, tuotteissa sekä yrityksen saatavuudessa. Asiakkaiden tyytyväisyyttä voitaisiin parantaa panostamalla markkinointiviestintään sekä kehittämällä kahvilan tuotevalikoimaa. Kyselyn avoimista vastauksista saatiin kehitysideoita, joiden avulla yrityksen toimintaa on mahdollista parantaa.