PSD2, Pankkiliiketoiminta murroksessa
Piipponen, Jesse (2018)
Piipponen, Jesse
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120319613
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120319613
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on tutkia toisen maksupalveludirektiivin (PSD2) vaikutusta suomen pankkisektoriin. Tavoitteena on lisätä ymmärrystä siitä millaisen muutoksen PSD2-direktiivi aiheuttaa rahoitusalalle, mitkä ovat ne muutosajurit, jotka vaikuttavat rahoitusalalla käynnissä olevaan muutokseen ja miten alalla toimivat yhtiöt reagoivat muutokseen. Tutkimusmenetelmänä käytetään laadullista tutkimusta, jossa haastateltiin viiden eri pankkiryhmän edustajaa. Teoreettisessa viitekehyksessä perehdytään rahoitusalaan sekä sillä toimiviin erilaisiin toimijoihin. Viitekehyksessä perehdytään myös rahoitusalaa koskevaan lainsäädäntöön sekä tutustutaan teknologisen kehityksen ja palveluiden kuluttamiseen vaikuttavien trendien luomiin mahdollisuuksiin ja haasteisiin.
PSD2-direktiivi tulee muuttamaan merkittävällä tavalla rahoitusalan käytäntöä, jossa pääsy asiakkaan tilitietoihin on vain asiakkaan tiliä hoitavalla yhtiöllä. PSD2-direktiivin myötä tiliä hoitavat pankit velvoitetaan avaamaan ohjelmointirajapinta asiakkaan tilitietoihin kolmannen osapuolen palveluntarjoajien hyödynnettäväksi. Tämän myötä sääntelyn piiriin tulee kaksi uudenlaista toimijaa. Nämä ovat tilitieto- sekä maksutoimeksiantopalvelun tarjoajat. Pankeilla on halutessaan mahdollisuus avata rajapinnat myös muihin asiakkaan tietoihin, jolloin kolmannen osapuolen palveluntarjoajat pystyvät kehittämään myös muita rahoitusalan palveluita kuin tilitieto tai maksutoimeksiantopalveluita. Pankki puolestaan saa uuden liiketoimintamahdollisuuden veloittamalla näiden rajapintojen käytöstä.
Tutkimuksessa havaittiin, että pankit eivät pidä PSD2-sääntelyä rahoitusalaa mullistavana muutosvoimana. Haastatellut pankit pitävät sitä enemmän muutoksen vauhdittajana, sillä pankkien mukaan kehitys on johtamassa joka tapauksessa muun muassa kuluttajakäyttäytymisen muutoksen ja teknologisen kehityksen myötä entistä avoimempaan ja asiakaslähtöisempään suuntaan, mihin PSD2-direktiivikin rahoitusalaa vie. Tutkimuksessa selvisi myös, että pankeilla on hyvin erilaiset strategiat PSD2-direktiivin aiheuttamaan muutokseen vastaamiseksi. Varsinkin suuremmat pankit ovat avoimen liiketoimintamallin puolella, jossa ohjelmointirajapintoja avataan laajemmin kolmannen osapuolen palveluntarjoajien hyödynnettäväksi kuin mitä sääntely edellyttää. Pienemmät pankit ovat puolestaan lähteneet ainakin aluksi varovaisemmin liikkeelle niiden pyrkiessä vastaamaan ensisijaisesti sääntelyn vaatimuksiin.
Tutkimuksen perusteella näyttää siltä, että kehitys rahoitusalalla on johtamassa yhä enemmän kohti Open Banking- tyylistä liiketoimintamallia. Pankkien uhkakuvana on jäädä palveluiden taustatoimittajan rooliin, jossa ne menettävät suoran yhteyden asiakkaaseen. Tästä syystä etenkin suuret pankit etsivät aktiivisesti uusia liiketoimintamahdollisuuksia säilyttääkseen paikkansa rahoitusalan arvoketjusta.
PSD2-direktiivi tulee muuttamaan merkittävällä tavalla rahoitusalan käytäntöä, jossa pääsy asiakkaan tilitietoihin on vain asiakkaan tiliä hoitavalla yhtiöllä. PSD2-direktiivin myötä tiliä hoitavat pankit velvoitetaan avaamaan ohjelmointirajapinta asiakkaan tilitietoihin kolmannen osapuolen palveluntarjoajien hyödynnettäväksi. Tämän myötä sääntelyn piiriin tulee kaksi uudenlaista toimijaa. Nämä ovat tilitieto- sekä maksutoimeksiantopalvelun tarjoajat. Pankeilla on halutessaan mahdollisuus avata rajapinnat myös muihin asiakkaan tietoihin, jolloin kolmannen osapuolen palveluntarjoajat pystyvät kehittämään myös muita rahoitusalan palveluita kuin tilitieto tai maksutoimeksiantopalveluita. Pankki puolestaan saa uuden liiketoimintamahdollisuuden veloittamalla näiden rajapintojen käytöstä.
Tutkimuksessa havaittiin, että pankit eivät pidä PSD2-sääntelyä rahoitusalaa mullistavana muutosvoimana. Haastatellut pankit pitävät sitä enemmän muutoksen vauhdittajana, sillä pankkien mukaan kehitys on johtamassa joka tapauksessa muun muassa kuluttajakäyttäytymisen muutoksen ja teknologisen kehityksen myötä entistä avoimempaan ja asiakaslähtöisempään suuntaan, mihin PSD2-direktiivikin rahoitusalaa vie. Tutkimuksessa selvisi myös, että pankeilla on hyvin erilaiset strategiat PSD2-direktiivin aiheuttamaan muutokseen vastaamiseksi. Varsinkin suuremmat pankit ovat avoimen liiketoimintamallin puolella, jossa ohjelmointirajapintoja avataan laajemmin kolmannen osapuolen palveluntarjoajien hyödynnettäväksi kuin mitä sääntely edellyttää. Pienemmät pankit ovat puolestaan lähteneet ainakin aluksi varovaisemmin liikkeelle niiden pyrkiessä vastaamaan ensisijaisesti sääntelyn vaatimuksiin.
Tutkimuksen perusteella näyttää siltä, että kehitys rahoitusalalla on johtamassa yhä enemmän kohti Open Banking- tyylistä liiketoimintamallia. Pankkien uhkakuvana on jäädä palveluiden taustatoimittajan rooliin, jossa ne menettävät suoran yhteyden asiakkaaseen. Tästä syystä etenkin suuret pankit etsivät aktiivisesti uusia liiketoimintamahdollisuuksia säilyttääkseen paikkansa rahoitusalan arvoketjusta.