Asiakaspolun kehittäminen ikäihmisten päivätoimintayksikköön
Kumpulainen, Virve (2018)
Kumpulainen, Virve
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120820534
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120820534
Tiivistelmä
Tämän työn tarkoituksena oli tuottaa päivätoimintaan ikäihmisen toimintakyvyn arviointi- ja asiakaspolkumalli, joka on kaikkien ammattiryhmien käyttöönotettavissa helposti ja sujuvasti. Tärkeää oli selvittää mitä arvioidaan ja miksi sekä miten saatujen tulosten pohjalta jatketaan kunkin asiakkaan kohdalla yksilöllisesti. Opinnäytetyön toiminnallisessa osuudessa sovellettiin osallistavan toimintatutkimuksen ja valmentavan työnohjauksen periaatteita. Niiden avulla päivätoimintayksikön henkilökunta loi yhdessä omannäköisensä ja käytäntöön soveltuvan toimintamallin omaan yksikköönsä. Päivätoiminnan tarkoitus on ennaltaehkäisevän ja kuntoutumista tukevan toiminnan keinoin edistää ikääntyneiden henkilöiden toimintakykyä, henkistä vireyttä ja sosiaalisia suhteita. Ikääntymispolitiikan mukaisesti päivätoiminnalla tuetaan muistisairaiden asiakkaiden ja omaishoidettavien kotona asumista. Oma-toimisuuden ylläpitäminen ja itsenäinen tai tuettu selviytyminen tärkeimpinä. Opinnäytetyön tavoitteena oli edistää päivätoimintapalveluita käyttävien ikääntyneiden toimintakykyä.
WHO:n mukaan yli 60 -vuotiaiden määrä kasvaa nopeasti. Toimintakyvyn kehittäminen ja ylläpitäminen edesauttavat ikäihmisten hyvinvointia. Ikävuosien 65–74 välillä on altis aika toimintakyvyn heikkenemiseen sekä tärkein aika järjestää ehkäisevää toimintaa liikkumisen ja toimintakyvyn vähenemistä vastaan. Päivätoiminnassa tehdään asiakkaalle lyhyt fyysisen toimintakyvyn mittaus sekä hyvinvointi kysely, joiden perusteella tehdään yksilöllinen hoito- ja palvelusuunnitelma. Varhaisella puuttumisella ikääntyneiden toimintakykyyn on ennaltaehkäiseviä vaikutuksia.
Osallistavassa toimintatutkimuksessa työntekijä on oman työnsä asiantuntija ja samalla muutoksen aktiivinen liikkeelle laittaja. Toiminta etenee spiraalimaisesti suunnitelmasta toteutuksen kautta havainnointiin ja arviointiin. Ratkaisukeskeisessä työnohjauksessa on viisi porrasta: liittyminen, tavoitteen kirkastaminen, motivaation kasvattaminen, oivalluttaminen ja konkretisointi sekä yhteenveto ja käytäntöön vieminen. Niiden avulla tutkitaan, arvioidaan sekä kehitetään omaa työtä. Se pohjautuu tasa-arvoiseen ja asiakaslähtöiseen yhteistyöhön, jossa työntekijöitä autetaan löytämään omia ratkaisuja ongelmakohtiin.
Kehitystyön tuloksena syntyi asiakaspolkumallista kansio, mikä on jokaisen työntekijän helppo ottaa käyttöön. Ratkaisukeskeisen työnohjauksen viiden portaan mukaan henkilökunta keräsi tarvittavat toiminnot, jotka jäsenneltiin järjestykseen asiakkaan käyntikertojen mukaan. Mallia arvioitiin sekä kehitettiin eteenpäin. Asiakaspolkukansion sisällysluettelosta työntekijä löytää tarvittavat tiedot ja ohjeet asiakkaan käyntikertojen mukaan tehtäviin toimenpiteisiin. Kansiosta löytyvät lomakkeet ja ohjeet tehtävien testien, kartoitusten ja kirjaamisten avuksi. Kansiosta löytyvät kaikki mitä asiakkaan kanssa tarvitaan, yhdestä paikasta sekä helposti saatavilla. Asiakaspolkukansio otettiin jo kehittelyvaiheessa aktiiviseen käyttöön päivätoimintayksikössä. Jatkossa asiakaspolkukansio olisi tehokasta ja ekologista siirtää verkkoympäristöön.
WHO:n mukaan yli 60 -vuotiaiden määrä kasvaa nopeasti. Toimintakyvyn kehittäminen ja ylläpitäminen edesauttavat ikäihmisten hyvinvointia. Ikävuosien 65–74 välillä on altis aika toimintakyvyn heikkenemiseen sekä tärkein aika järjestää ehkäisevää toimintaa liikkumisen ja toimintakyvyn vähenemistä vastaan. Päivätoiminnassa tehdään asiakkaalle lyhyt fyysisen toimintakyvyn mittaus sekä hyvinvointi kysely, joiden perusteella tehdään yksilöllinen hoito- ja palvelusuunnitelma. Varhaisella puuttumisella ikääntyneiden toimintakykyyn on ennaltaehkäiseviä vaikutuksia.
Osallistavassa toimintatutkimuksessa työntekijä on oman työnsä asiantuntija ja samalla muutoksen aktiivinen liikkeelle laittaja. Toiminta etenee spiraalimaisesti suunnitelmasta toteutuksen kautta havainnointiin ja arviointiin. Ratkaisukeskeisessä työnohjauksessa on viisi porrasta: liittyminen, tavoitteen kirkastaminen, motivaation kasvattaminen, oivalluttaminen ja konkretisointi sekä yhteenveto ja käytäntöön vieminen. Niiden avulla tutkitaan, arvioidaan sekä kehitetään omaa työtä. Se pohjautuu tasa-arvoiseen ja asiakaslähtöiseen yhteistyöhön, jossa työntekijöitä autetaan löytämään omia ratkaisuja ongelmakohtiin.
Kehitystyön tuloksena syntyi asiakaspolkumallista kansio, mikä on jokaisen työntekijän helppo ottaa käyttöön. Ratkaisukeskeisen työnohjauksen viiden portaan mukaan henkilökunta keräsi tarvittavat toiminnot, jotka jäsenneltiin järjestykseen asiakkaan käyntikertojen mukaan. Mallia arvioitiin sekä kehitettiin eteenpäin. Asiakaspolkukansion sisällysluettelosta työntekijä löytää tarvittavat tiedot ja ohjeet asiakkaan käyntikertojen mukaan tehtäviin toimenpiteisiin. Kansiosta löytyvät lomakkeet ja ohjeet tehtävien testien, kartoitusten ja kirjaamisten avuksi. Kansiosta löytyvät kaikki mitä asiakkaan kanssa tarvitaan, yhdestä paikasta sekä helposti saatavilla. Asiakaspolkukansio otettiin jo kehittelyvaiheessa aktiiviseen käyttöön päivätoimintayksikössä. Jatkossa asiakaspolkukansio olisi tehokasta ja ekologista siirtää verkkoympäristöön.