Suorituskykytestauspalvelun kehittäminen
Lescelius, Santtu (2010)
Lescelius, Santtu
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005108629
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005108629
Tiivistelmä
Tietojärjestelmät palvelevat käyttäjiä esimerkiksi mahdollistamalla matkalipun oston. Suurten käyttäjämäärien kuormitus voi aiheuttaa järjestelmän suorituskyvyn heikkenemistä. Suorituskykyongelmat aiheuttavat suuria kustannuksia. Usein ongelmien taustalla on suunnittelu- ja rakennusvaiheessa tapahtunut järjestelmän suorituskykytarpeen aliarviointi tai suorituskykyyn liittyvien tietojen keräämisen ja hyödyntämisen puutteet. Suorituskyky on sitä että järjestelmä suoriutuu sille tarkoitetuista tehtävistä riittävän hyvin suhteessa sille asetettuihin suorituskykyvaatimuksiin. Suorituskykyyn vaikuttaa järjestelmän kokoonpano, järjestelmän käyttäjämäärät ja käyttötavat. Suorituskyky voidaan määrittää suorituskykymittareita, kuten välityskykyä, vastausaikaa ja resurssien käyttöastetta tarkkailemalla. Suorituskykytestauksen tärkeimpänä tavoitteena on varmistaa järjestelmän riittävän suorituskykyinen ja suunnitellun mukainen toiminta tuotantoympäristössä käytettävissä olevilla resursseilla. Suorituskykytestauksessa järjestelmään ajetaan suuri tuotantokäyttöä simuloiva käyttäjäkuorma ja tutkitaan miten järjestelmä käyttäytyy ja millainen järjestelmän suorituskyky on.
Tietotekniikassa palvelulla voidaan tarkoittaa joko tietokoneiden välisiä palveluita, tai ihmisten toisilleen tuottamia asiantuntijapalveluita. Asiantuntijapalvelu eroaa tietyiltä osin siitä mitä perinteisesti mielletään palveluksi, esimerkiksi kahvilassa käynnistä tai siivouksesta. Palvelun tarkastelu perinteisestä näkökulmasta toi uusia parannusideoita suorituskykytestauspalvelun kehittämiseen.
Tässä suunnittelutieteellisen tutkimuksen menetelmin tehdyssä opinnäytetyössä parannettiin Sysart Oy:n suorituskykytestauspalvelua palvelun kehittämisen menetelmin. Palvelua parannettiin rakentamalla palvelukonsepti, määrittämällä soveltuvimmat järjestelmän suorituskyvyn mittarit suorituskykytestauksen näkökulmasta, luomalla malli suorituskykyvaatimusten rakentamiseen, sekä kehittämällä menetelmä suorituskykytestauksessa tarvittavien tietojen keräämiseen ja analysointiin. Opinnäytetyössä tarkasteltiin suorituskykytestausprosessia tiedon hyödyntämisen näkökulmasta, koska ihmisten tuottama tieto testauksen kohdejärjestelmästä ja sen käyttämisestä on kriittistä suorituskykytestauksen onnistumiselle. Tutkimusta arvioitiin suhteessa tieteellisyyden ja suunnittelutieteellisen tutkimuksen kriteereihin ja kehittämisen tulosta suhteessa palvelun lähtötilaan ja suorituskykytestauksen parhaisiin menetelmiin.
Opinnäytetyössä ilmeni että suorituskykytestauspalvelua voidaan parantaa palvelun kehittämisen menetelmin muun muassa kuvaamalla palveluprosessi tiedon käsittelyn näkökulmasta ja rakentamalla suorituskykytestauksen palvelukonsepti. Opinnäytetyössä ilmeni myös että suorituskykytestauksessa tarvittavien tietojen keräämistä ja analysointia voidaan auttaa rakentamalla menetelmä järjestelmäkomponenttien ja järjestelmän käyttötietojen keräämiseen ja analysointiin. Opinnäytetyön tulosten perusteella näyttää siltä että suorituskykytestauksen kannalta toimivimmat järjestelmän suorituskyvyn mittarit ovat vastausaika, resurssien käyttöaste sekä välityskyky. Tulosten perusteella näyttää myös siltä että suorituskykytestauksen näkökulmasta järjestelmän suorituskyvyn todentamista voidaan auttaa määrittämällä malli suorituskykytestausvaatimusten rakentamiseen.
Tietotekniikassa palvelulla voidaan tarkoittaa joko tietokoneiden välisiä palveluita, tai ihmisten toisilleen tuottamia asiantuntijapalveluita. Asiantuntijapalvelu eroaa tietyiltä osin siitä mitä perinteisesti mielletään palveluksi, esimerkiksi kahvilassa käynnistä tai siivouksesta. Palvelun tarkastelu perinteisestä näkökulmasta toi uusia parannusideoita suorituskykytestauspalvelun kehittämiseen.
Tässä suunnittelutieteellisen tutkimuksen menetelmin tehdyssä opinnäytetyössä parannettiin Sysart Oy:n suorituskykytestauspalvelua palvelun kehittämisen menetelmin. Palvelua parannettiin rakentamalla palvelukonsepti, määrittämällä soveltuvimmat järjestelmän suorituskyvyn mittarit suorituskykytestauksen näkökulmasta, luomalla malli suorituskykyvaatimusten rakentamiseen, sekä kehittämällä menetelmä suorituskykytestauksessa tarvittavien tietojen keräämiseen ja analysointiin. Opinnäytetyössä tarkasteltiin suorituskykytestausprosessia tiedon hyödyntämisen näkökulmasta, koska ihmisten tuottama tieto testauksen kohdejärjestelmästä ja sen käyttämisestä on kriittistä suorituskykytestauksen onnistumiselle. Tutkimusta arvioitiin suhteessa tieteellisyyden ja suunnittelutieteellisen tutkimuksen kriteereihin ja kehittämisen tulosta suhteessa palvelun lähtötilaan ja suorituskykytestauksen parhaisiin menetelmiin.
Opinnäytetyössä ilmeni että suorituskykytestauspalvelua voidaan parantaa palvelun kehittämisen menetelmin muun muassa kuvaamalla palveluprosessi tiedon käsittelyn näkökulmasta ja rakentamalla suorituskykytestauksen palvelukonsepti. Opinnäytetyössä ilmeni myös että suorituskykytestauksessa tarvittavien tietojen keräämistä ja analysointia voidaan auttaa rakentamalla menetelmä järjestelmäkomponenttien ja järjestelmän käyttötietojen keräämiseen ja analysointiin. Opinnäytetyön tulosten perusteella näyttää siltä että suorituskykytestauksen kannalta toimivimmat järjestelmän suorituskyvyn mittarit ovat vastausaika, resurssien käyttöaste sekä välityskyky. Tulosten perusteella näyttää myös siltä että suorituskykytestauksen näkökulmasta järjestelmän suorituskyvyn todentamista voidaan auttaa määrittämällä malli suorituskykytestausvaatimusten rakentamiseen.