Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Palvelinkeskusvalvomon toiminnan kehittäminen keskitetyssä valvontaympäristössä

Ramirez, Sebastian (2010)

 
Avaa tiedosto
Ramirez_Sebastian.pdf (972.5Kt)
Lataukset: 


Ramirez, Sebastian
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005169415
Tiivistelmä
Tutkimuksen kohteena olevan yrityksen palvelinkeskuksen valvomo valvoo yrityksen asiakkaiden palvelimia sopimuksen mukaan 24 tuntia vuorokaudessa seitsemänä päivänä viikossa. Keskitetyssä valvonnassa on noin 8500 palvelinta. Hälytykset tulevat keskitetysti valvontaoperaattorin valvontamonitorille. Hälytyksen tullessa valvontaan valvontaoperaattori ryhtyy sovittujen ohjeiden mukaisiin toimenpiteisiin ja tarvittaessa reitittää ongelman selvityksen palvelinkeskuksen valvomossa toimivalle ongelmanratkaisuryhmälle. Keskitetty valvontajärjestelmä on toteutettu kaupallisella BMC PATROL –ohjelmistolla.

Tutkimuskohteena olivat valvontaan tulevat lukuisat aiheettomat hälytykset, jotka eivät vaadi käytännössä mitään toimenpiteitä valvontaoperaattorilta tai ongelmanratkaisuryhmän järjestelmäasiantuntijoilta. Keskitettyyn valvontajärjestelmään liittyvistä ongelmista vastaa normaalisti yrityksessä oma asiantuntijaryhmä. Valvontaongelmien selvittäminen voi kestää kauan, koska selvitystä siirretään usein asiantuntijaryhmältä toiselle. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millaisia ovat yleisimmät aiheettomat hälytykset, ja tuottaa palvelinkeskuksen valvomon ongelmanselvitysryhmälle työohjeistus, jonka avulla ongelmanratkaisuryhmä voi poistaa aiheettomasti hälyttäviä parametreja valvonnasta.

Opinnäytetyössä on käytetty konstruktiivista otetta. Työ on luonteeltaan toimintatutkimus. Tutkimuksessa kuvattiin palvelinkeskuksen valvomon näkökulmasta keskitetyn valvontajärjestelmän toimintaa ja sitä, kuinka ongelmanselvitysprosessi toimii valvontahälytyksissä. Työssä käytiin läpi kahdenlaisia aiheettomia hälytyksiä ja selvitettiin, mistä kyseiset aiheettomat hälytykset johtuivat sekä vastattiin siihen, kuinka ne saadaan korjattua. Lopputuloksena tehtiin toimiva ohjeistus, jolla voidaan poistaa tietynlaisia aiheettomia hälytyksiä sekä poistaa mikä tahansa parametri valvonnasta yksittäiseltä valvonta-agentilta.

Työn lopputulokset ottavat kuitenkin kantaa vain yhden valvonta-agentin toimintaan. Palvelimia, joilta aiheettomia hälytyksiä tulee, on tuhansia, ja yksi palvelin saattaa aiheuttaa monta erilaista aiheetonta hälytystä. Näin ollen tämä työ ei tuonut ratkaisua varsinaiseen valvontaongelmaan, mutta toi lisää keinoja palvelinkeskuksen ongelmanratkaisuryhmälle valvonnan parantamiseksi.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste