Elämyksellisen saunatuotteen markkinointisuunnitelma hotellille
Tervonen, Tiina (2018)
Tervonen, Tiina
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121120872
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121120872
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda markkinointisuunnitelma tammikuussa 2019 avattavan Lapland Hotels Bulevardin saunatuotteille. Saunatuotteet ovat hotelliketjun uutta lisämyyntiä, ja niiden tarkoitus on tuottaa asiakkaille elämyksiä ja antaa suomalainen saunakokemus oman huonesaunan rauhassa. Opinnäytetyön teoriapohja koostuu työn kannalta keskeisistä markkinoinnin käsitteistä. Tavoitteena oli laatia yritykselle mahdollisimman käyttökelpoinen ja monipuolinen markkinointisuunnitelma, jota yritys voi hyödyntää omassa markkinoinnissaan.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena työnä. Koska saunatuotteille ei vielä ole markkinointisuunnitelmaa, aloitettiin työ lähtötilanteen analyysilla, jonka jälkeen asiakasryhmät segmentoitiin, asetettiin markkinoinnin tavoitteet ja valittiin käytettävät markkinointiviestintäkanavat. Markkinointisuunnitelmassa keskityttiin tuotteiden tunnettuuden lisäämiseen, tehokkaaseen myyntiin ja markkinoinnin seurantaan.
Tuloksena rakentui elämyksellisen saunatuotteen markkinointisuunnitelma, jossa markkinointiviestintäkanavat painottuivat sosiaalisen median kanaviin. Sosiaalisen median lisäksi myös muu internetmainonta ja suoramainonta otettiin huomioon. Tarvittaessa Lapland Hotels voi päivittää markkinointisuunnitelmaa ja tehostaa markkinointiaan luomalla uusia toimenpiteitä.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena työnä. Koska saunatuotteille ei vielä ole markkinointisuunnitelmaa, aloitettiin työ lähtötilanteen analyysilla, jonka jälkeen asiakasryhmät segmentoitiin, asetettiin markkinoinnin tavoitteet ja valittiin käytettävät markkinointiviestintäkanavat. Markkinointisuunnitelmassa keskityttiin tuotteiden tunnettuuden lisäämiseen, tehokkaaseen myyntiin ja markkinoinnin seurantaan.
Tuloksena rakentui elämyksellisen saunatuotteen markkinointisuunnitelma, jossa markkinointiviestintäkanavat painottuivat sosiaalisen median kanaviin. Sosiaalisen median lisäksi myös muu internetmainonta ja suoramainonta otettiin huomioon. Tarvittaessa Lapland Hotels voi päivittää markkinointisuunnitelmaa ja tehostaa markkinointiaan luomalla uusia toimenpiteitä.