Strategic Roadmap Creating Process
Kirsi, Eetu (2010)
Kirsi, Eetu
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005199883
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005199883
Tiivistelmä
Strategisen reittikartan luominen
Opinnäytetyön aiheena on strategisen reittikartan luomisprosessin kuvaus nuorelle Raavus Oy:lle. Opinnäytetyö koostuu kahdesta osasta. Ensimmäisessä osassa kuvataan strategisen reittikartan luomisprosessi. Tähän osaan sisältyy yrityksen ja sen toimintaympäristön esittely, teoreettisen viitekehyksen esittely ja strategisen reittikartan luomisprosessin kuvaus työvaiheittain. Toinen osa on Raavus Oy:lle luotu strateginen reittikartta ja se löytyy liitteestä. Osa strategiakartan sisäisistä liitteistä on turvaluokiteltuja ja tarkoitettu vain yrityksen sisäiseen käyttöön. Strateginen reittikartta on ohjeisto, joka pyrkii auttamaan yritystä vision saavuttamisessa.
Opinnäytetyön tavoitteena on kuvata strategiaprosessi, jonka tuloksena oli strateginen reittikartta sisältäen esityksen missiosta, visiosta ja arvoista. Prosessi on kuvattu kolmessa osassa. Ensimmäisessä osassa kuvataan projektin tavoitteet, kohdeyritys ja sen toimintaympäristö peilaten strategiaprosessiin. Toisessa osassa kuvataan strategiaprosessin läpiviemiseen käytetty teoreettinen viitekehys sisältäen strategian, organisaation, vision, mission, arvot ja muutoksen. Viitekehys lainaa teorioita laajasti strategisen liikkeenjohdon eri alueilta ja soveltuvin osin myös muilta liikkeenjohdon osa-alueilta. Kolmannessa osassa kuvataan strategiaprosessi ja näkökohdat, jotka auttoivat strategisen reittikartan luomisessa.
Opinnäytetyön toisena tavoitteena oli selventää strategisen liikkeenjohdon kenttää Raavus Oy:lle ja tarjota työkaluja jokapäiväiseen strategiatyöhön. Strateginen reittikartta laadittiin siten, että se vastaa mahdollisimman tarkasti yrityksen osakkaiden näkemyksiä ja tarjoaa siten dokumentin, jonka viestiminen sisäisesti ja sidosryhmille on mahdollisimman helppoa.
Opinnäytetyö on toiminnallinen ja työelämälähtöinen. Kohdeyrityksen edustajien kanssa kes-kusteltiin tiiviisti ja heidän esittämät tarpeet otettiin huomioon opinnäytetyön jokaisessa vaiheessa. Opinnäytetyön ensimmäistä osaa voi käyttää oppaana niin Raavus Oy:n tuleviin, kuin muidenkin aloittavien yritysten strategiaprosessien läpivientiin. Strateginen reittikartta on ensimmäinen kohdeyritykselle laadittu ylätason strateginen dokumentti ja on siksi merkittävä askel kohti entistä tehokkaampaa liikkeenjohtoa.
Opinnäytetyön aiheena on strategisen reittikartan luomisprosessin kuvaus nuorelle Raavus Oy:lle. Opinnäytetyö koostuu kahdesta osasta. Ensimmäisessä osassa kuvataan strategisen reittikartan luomisprosessi. Tähän osaan sisältyy yrityksen ja sen toimintaympäristön esittely, teoreettisen viitekehyksen esittely ja strategisen reittikartan luomisprosessin kuvaus työvaiheittain. Toinen osa on Raavus Oy:lle luotu strateginen reittikartta ja se löytyy liitteestä. Osa strategiakartan sisäisistä liitteistä on turvaluokiteltuja ja tarkoitettu vain yrityksen sisäiseen käyttöön. Strateginen reittikartta on ohjeisto, joka pyrkii auttamaan yritystä vision saavuttamisessa.
Opinnäytetyön tavoitteena on kuvata strategiaprosessi, jonka tuloksena oli strateginen reittikartta sisältäen esityksen missiosta, visiosta ja arvoista. Prosessi on kuvattu kolmessa osassa. Ensimmäisessä osassa kuvataan projektin tavoitteet, kohdeyritys ja sen toimintaympäristö peilaten strategiaprosessiin. Toisessa osassa kuvataan strategiaprosessin läpiviemiseen käytetty teoreettinen viitekehys sisältäen strategian, organisaation, vision, mission, arvot ja muutoksen. Viitekehys lainaa teorioita laajasti strategisen liikkeenjohdon eri alueilta ja soveltuvin osin myös muilta liikkeenjohdon osa-alueilta. Kolmannessa osassa kuvataan strategiaprosessi ja näkökohdat, jotka auttoivat strategisen reittikartan luomisessa.
Opinnäytetyön toisena tavoitteena oli selventää strategisen liikkeenjohdon kenttää Raavus Oy:lle ja tarjota työkaluja jokapäiväiseen strategiatyöhön. Strateginen reittikartta laadittiin siten, että se vastaa mahdollisimman tarkasti yrityksen osakkaiden näkemyksiä ja tarjoaa siten dokumentin, jonka viestiminen sisäisesti ja sidosryhmille on mahdollisimman helppoa.
Opinnäytetyö on toiminnallinen ja työelämälähtöinen. Kohdeyrityksen edustajien kanssa kes-kusteltiin tiiviisti ja heidän esittämät tarpeet otettiin huomioon opinnäytetyön jokaisessa vaiheessa. Opinnäytetyön ensimmäistä osaa voi käyttää oppaana niin Raavus Oy:n tuleviin, kuin muidenkin aloittavien yritysten strategiaprosessien läpivientiin. Strateginen reittikartta on ensimmäinen kohdeyritykselle laadittu ylätason strateginen dokumentti ja on siksi merkittävä askel kohti entistä tehokkaampaa liikkeenjohtoa.