Mikä motivoi opiskelijoita osallistumaan verkkoyhteisöjen toimintaan – CASE Massidea.org
Lehtelä, Minna (2010)
Lehtelä, Minna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005199884
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005199884
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli löytää vastauksia siihen, mikä motivoi opiskelijoita liittymään ja tuottamaan sisältöä Massidea.org-verkkoyhteisöön. Tutkittavaa ongelmaa lähestyttiin selvittämällä, mitä asioita opiskelijat arvostavat verkkoyhteisöissä, mikä saa heidän mielenkiintonsa heräämään ja minkälaiset asiat opiskelijat kokevat ikävinä verkkoyhteisöissä toimiessaan. Tutkimuksen tarkoituksena oli myös selvittää, kuinka suuri halukkuus opiskelijoilla on lähteä mukaan kehittämään Massidea.org-verkkoyhteisöä.
Työn teoria syntyi yhdessä opiskelijakollegani Maria Forssin kanssa, sillä hän tutkii omassa työssään samaa aihetta opettajien näkökulmasta. Koimme siksi hyödylliseksi työstää teoriaosuus yhdessä. Teoreettinen viitekehys käsittelee motivaatioteoriaa sekä verkkoyhteisöiden merkitystä nykypäivänä. Motivaatioteoria keskittyy tutkimaan erityisesti ulkoista ja sisäistä motivaatiota sekä niitä motivaatiotekijöitä, jotka liittyvät verkkoyhteisöissä toimimiseen. Verkkoyhteisöjä käsittelevä teoria keskittyy verkkoyhteisöjen syntyyn, merkitykseen ja hyödyntämiseen. Teoriaosuudessa on lisäksi esitelty aiemmin tehtyjä tutkimuksia, jotka käsittelevät ihmisten suhdetta verkkoyhteisöihin.
Opinnäytetyössä on käytetty kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimuksen kohderyhmäksi valittiin opiskelijoita eri koulutusohjelmista, opinnoissaan eri vaiheessa olevia opiskelijoita sekä eri määriä sisältöä verkkoyhteisöihin tuottavia opiskelijoita. Kohderyhmä saatiin kerättyä lähettämällä ensin alustava lomakekysely sähköpostitse opiskelijoille, minkä jälkeen valittiin halutut henkilöt haastatteluun. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluiden avulla, joissa haastateltiin 18 opiskelijaa. Tutkimusaineisto on analysoitu sisällönanalyysin avulla.
Tutkimuksessa ilmeni, että opiskelijat kiinnittävät verkkoyhteisössä huomiota mm. sen aihealueeseen, selkeyteen, ulkoasuun ja toimivuuteen. Eniten verkkoyhteisöön motivoi palaamaan ystävät sekä uteliaisuus siihen, mitä uutta yhteisöön on tuotettu. Yleisin huolen aihe liittyi tietoturva-asioihin. Opiskelijat toivoivat Massidea.org’iin selkeyttä ja ajankohtaisen tiedon välittämistä. Sisällöntuotantoon voisi eniten motivoida oman osaamisen esille tuominen, jonkinlainen palkkio-/ tunnustusjärjestelmä sekä kokemusten jakaminen ja tätä kautta muiden auttaminen. Tietojenkäsittelyn opiskelijoiden keskuudesta löytyy vahvaa potentiaalia Massidea.org’in kehittämiseen.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että Massidea.org-verkkoyhteisön tulisi mm. kiinnittää huomiota sen toimivuuteen ja ulkoasuun, huolehtia sisällön riittävästä vaihtuvuudesta sekä tiedottaa selkeästi, kuinka tietoturva-asiat hoidetaan yhteisössä.
Työn teoria syntyi yhdessä opiskelijakollegani Maria Forssin kanssa, sillä hän tutkii omassa työssään samaa aihetta opettajien näkökulmasta. Koimme siksi hyödylliseksi työstää teoriaosuus yhdessä. Teoreettinen viitekehys käsittelee motivaatioteoriaa sekä verkkoyhteisöiden merkitystä nykypäivänä. Motivaatioteoria keskittyy tutkimaan erityisesti ulkoista ja sisäistä motivaatiota sekä niitä motivaatiotekijöitä, jotka liittyvät verkkoyhteisöissä toimimiseen. Verkkoyhteisöjä käsittelevä teoria keskittyy verkkoyhteisöjen syntyyn, merkitykseen ja hyödyntämiseen. Teoriaosuudessa on lisäksi esitelty aiemmin tehtyjä tutkimuksia, jotka käsittelevät ihmisten suhdetta verkkoyhteisöihin.
Opinnäytetyössä on käytetty kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimuksen kohderyhmäksi valittiin opiskelijoita eri koulutusohjelmista, opinnoissaan eri vaiheessa olevia opiskelijoita sekä eri määriä sisältöä verkkoyhteisöihin tuottavia opiskelijoita. Kohderyhmä saatiin kerättyä lähettämällä ensin alustava lomakekysely sähköpostitse opiskelijoille, minkä jälkeen valittiin halutut henkilöt haastatteluun. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluiden avulla, joissa haastateltiin 18 opiskelijaa. Tutkimusaineisto on analysoitu sisällönanalyysin avulla.
Tutkimuksessa ilmeni, että opiskelijat kiinnittävät verkkoyhteisössä huomiota mm. sen aihealueeseen, selkeyteen, ulkoasuun ja toimivuuteen. Eniten verkkoyhteisöön motivoi palaamaan ystävät sekä uteliaisuus siihen, mitä uutta yhteisöön on tuotettu. Yleisin huolen aihe liittyi tietoturva-asioihin. Opiskelijat toivoivat Massidea.org’iin selkeyttä ja ajankohtaisen tiedon välittämistä. Sisällöntuotantoon voisi eniten motivoida oman osaamisen esille tuominen, jonkinlainen palkkio-/ tunnustusjärjestelmä sekä kokemusten jakaminen ja tätä kautta muiden auttaminen. Tietojenkäsittelyn opiskelijoiden keskuudesta löytyy vahvaa potentiaalia Massidea.org’in kehittämiseen.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että Massidea.org-verkkoyhteisön tulisi mm. kiinnittää huomiota sen toimivuuteen ja ulkoasuun, huolehtia sisällön riittävästä vaihtuvuudesta sekä tiedottaa selkeästi, kuinka tietoturva-asiat hoidetaan yhteisössä.