Malli osallisuutta tukevan oppitunnin suunnitteluun : K.A.L.L.I.O malli
Recorbet, Nicolas (2018)
Recorbet, Nicolas
Lahden ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120520155
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120520155
Tiivistelmä
Tämä tutkimuksellinen kehittämishanke sai alkunsa ideasta, että jokaisella koulussa olevalla nuorella olisi mahdollisuus osallisuuteen. Kehittämishanke toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Kohdeorganisaationa toimi helsinkiläinen koulu. Kehittämishankkeen tarkoitus oli edistää osallisuutta koulussa. Kehittämishankkeen kehittämistehtävänä oli selvittää, mitkä tekijät vaikuttavat nuorten osallisuuden tunteeseen. Kyseistä asiaa selvitettiin nuorten näkökulmasta. Hankeen tavoitteena oli luoda malli, jonka avulla osallisuutta voidaan edistää koulussa.
Kehittämishankeen tietoperusta koostuu osallisuudesta ja koulukuraattorin työstä. Kehittämishanke toteutettiin toimintatutkimuksena. Tutkimusaineisto koostui kolmen menetelmän aineistoista. Menetelmät, joita käytettiin, olivat haastattelu, Learning cafe ja essee. Aineistoa kerättiin yhdeltä luokalta, joka oli yhdeksäs luokka. Aineistoa analysoitiin koko tutkimusprosessin ajan.
Tuloksista voitiin päätellä, että aikuinen nähdään isossa roolissa osallisuuden mahdollistajana. Kehittämishankkeen tuotos muodostui menetelmien avulla saatujen tulosten perusteella. Tuotoksena syntyi malli, jonka avulla voidaan edistää osallisuutta koulussa. Mallia voidaan hyödyntää riippumatta koulusta, iästä tai oppiaineesta.
Avainsanat: osallisuus, koulu, nuori, koulukuraattori
Kehittämishankeen tietoperusta koostuu osallisuudesta ja koulukuraattorin työstä. Kehittämishanke toteutettiin toimintatutkimuksena. Tutkimusaineisto koostui kolmen menetelmän aineistoista. Menetelmät, joita käytettiin, olivat haastattelu, Learning cafe ja essee. Aineistoa kerättiin yhdeltä luokalta, joka oli yhdeksäs luokka. Aineistoa analysoitiin koko tutkimusprosessin ajan.
Tuloksista voitiin päätellä, että aikuinen nähdään isossa roolissa osallisuuden mahdollistajana. Kehittämishankkeen tuotos muodostui menetelmien avulla saatujen tulosten perusteella. Tuotoksena syntyi malli, jonka avulla voidaan edistää osallisuutta koulussa. Mallia voidaan hyödyntää riippumatta koulusta, iästä tai oppiaineesta.
Avainsanat: osallisuus, koulu, nuori, koulukuraattori