Voimavarakeskeisen uraohjauskoulutuksen suunnittelu : Kohti voimaannuttavaa uraohjausta
Aaltonen, Harri (2018)
Aaltonen, Harri
Lahden ammattikorkeakoulu
2018
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121120818
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121120818
Tiivistelmä
Kehittämistehtävässä suunniteltiin voimavarakeskeinen uraohjauskoulutus Koulutuskeskus Salpauksen opetus- ja ohjaushenkilökunnalle. Tilaajana toimi Koulutuskeskus Salpauksen hallinnoima Ketterä uraohjaus osaksi ammatillista koulutusta ESR-hanke (Kettu-hanke). Koulutuksen tavoitteena on lisätä tietoisuutta uraohjauksesta ja parantaa osallistujien ohjaustaitoja. Tavoitteena oli laatia käytännönläheinen toteutussuunnitelma, jolla uraohjauskoulutus voidaan toteuttaa.
Ammatinopettajan työnkuva on muuttunut ohjaustaitoja vaativampaan suuntaan perinteisen ryhmäopetuksen sijaan. Kehittämistehtävässä on selvitetty kirjallisuuslähteitä hyväksi käyttäen ohjaustaitojen tarvetta eri työtehtävien näkökulmasta. Ammatinopettaja tarvitsee ohjauksellisen käyttöteorian ohjaajana toimiessaan. Soveltuvaa ohjausteoriaa on selvitetty perehtymällä ohjauksen taustateorioihin ja lähestymistapoihin. Koulutuksen suunnittelun perusteena on käytetty selvityksessä muodostunutta ohjauksen viitekehystä. Ammatinopettajan käyttöteorian muodostumista tuetaan suunnitellussa koulutuksessa.
Urasuunnittelun tarve nousee esiin työelämän muutoksista. Työelämän sattumanvaraisuus tuo uusia haasteita meille kaikille työntekijöille. Urasuunnittelutaidot ovat nousseet elinikäisen oppimisen vaatimusten myötä yhdeksi kansalaisen perustaidoista. Ura on käsitteenä laajentunut käsittämään koko elämää ja urasuunnittelu nähdään koko elämää koskevana suunnitteluna.
Laadittu voimavarakeskeinen uraohjauskoulutus tuo osallistujille käsityksen uraohjauksesta ja erityisesti uraohjauksesta oppilaitoksessa. Koulutuksen prosessinomainen toteutus luo mahdollisuuden parantaa ohjaustietoja ja -taitoja
Ammatinopettajan työnkuva on muuttunut ohjaustaitoja vaativampaan suuntaan perinteisen ryhmäopetuksen sijaan. Kehittämistehtävässä on selvitetty kirjallisuuslähteitä hyväksi käyttäen ohjaustaitojen tarvetta eri työtehtävien näkökulmasta. Ammatinopettaja tarvitsee ohjauksellisen käyttöteorian ohjaajana toimiessaan. Soveltuvaa ohjausteoriaa on selvitetty perehtymällä ohjauksen taustateorioihin ja lähestymistapoihin. Koulutuksen suunnittelun perusteena on käytetty selvityksessä muodostunutta ohjauksen viitekehystä. Ammatinopettajan käyttöteorian muodostumista tuetaan suunnitellussa koulutuksessa.
Urasuunnittelun tarve nousee esiin työelämän muutoksista. Työelämän sattumanvaraisuus tuo uusia haasteita meille kaikille työntekijöille. Urasuunnittelutaidot ovat nousseet elinikäisen oppimisen vaatimusten myötä yhdeksi kansalaisen perustaidoista. Ura on käsitteenä laajentunut käsittämään koko elämää ja urasuunnittelu nähdään koko elämää koskevana suunnitteluna.
Laadittu voimavarakeskeinen uraohjauskoulutus tuo osallistujille käsityksen uraohjauksesta ja erityisesti uraohjauksesta oppilaitoksessa. Koulutuksen prosessinomainen toteutus luo mahdollisuuden parantaa ohjaustietoja ja -taitoja