LOGISTIIKKA-ALAN KOULUTUS SUOMALAISISSA AMMATTIKORKEAKOULUISSA
Merdell, Petri (2018)
Merdell, Petri
Lahden ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121120871
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121120871
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on selvittää vastaako logistiikka-alan ammattikorkeakoulutus logistiikka-alan tarpeita. Työn tarkoituksena on kuvata logistiikka-alan koulutuksen nykytilaa sekä selvittää kehitettäviä kohteita logistiikka-alan koulutuksen tulevaisuuden osaamistarpeisiin liittyen. Opinnäytetyön aihe on saatu UniLog logistiikkakoulutuksen kehittämishankkeen toimeksiantona.
Ensimmäiseksi perehdyttiin logistiikkaosaamisen näkymiin ja logistiikkakoulutuksen tulevaisuuteen. Globalisaation johdosta logistiikan merkitys kasvaa ja yritysten tarve hallita omia tavara- ja tietovirtoja lisääntyy. Yritystoiminnan muuttuvat tarpeet täytyy osata ottaa huomioon opetussuunnitelmissa. Toiseksi käytiin läpi logistiikka-alan ammattikorkeakoulutusta. Logistiikka-alan ammattikorkeakoulutusta käsiteltiin tradenomi- ja insinööritutkintoon suuntautuvien koulutusten näkökulmasta. Työn empiria eli tutkimusosuus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena kehittämistutkimuksena, jossa kohdeyrityksinä oli logistiikkapalveluyritykset sekä logistiikka-alalla toimivat yritykset, joissa logistiikalla on keskeinen merkitys. Aineistonkeruumenetelminä käytettiin osallistuvaa havainnointia sekä sähköpostitse lähetettyä kyselyä. Kyselyn avulla pyrittiin selvittämään vastaajien kokemuksia logistiikka-alan ammattikorkeakoulutuksen nykytilasta sekä kuinka logistiikka-alan koulutusta tulisi kehittää, jotta se vastaisi tulevaisuuden osaamistarpeita.
Tutkimustulosten perusteella logistiikka-alan koulutuksen kehittämiseksi ehdotettiin mahdollisimman laaja-alaista työharjoittelua logistiikan eri aloilta sekä panostamista automaatio- ja IT-taitojen koulutukseen sekä työyhteisötaitojen ja henkilöstöhallinnon koulutukseen. Opetusta tarvitaan lisää projektiosaamisen ja toiminnanohjauksen sekä työyhteisötaitojen, ihmissuhdetaitojen, tietotekniikan sekä laadunhallinnan opinnoissa. Lisäksi logistiikka-alan osaamistarpeiksi nousivat IT-taidot ja digitalisaatio- sekä automaatioratkaisujen osaaminen.
Ensimmäiseksi perehdyttiin logistiikkaosaamisen näkymiin ja logistiikkakoulutuksen tulevaisuuteen. Globalisaation johdosta logistiikan merkitys kasvaa ja yritysten tarve hallita omia tavara- ja tietovirtoja lisääntyy. Yritystoiminnan muuttuvat tarpeet täytyy osata ottaa huomioon opetussuunnitelmissa. Toiseksi käytiin läpi logistiikka-alan ammattikorkeakoulutusta. Logistiikka-alan ammattikorkeakoulutusta käsiteltiin tradenomi- ja insinööritutkintoon suuntautuvien koulutusten näkökulmasta. Työn empiria eli tutkimusosuus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena kehittämistutkimuksena, jossa kohdeyrityksinä oli logistiikkapalveluyritykset sekä logistiikka-alalla toimivat yritykset, joissa logistiikalla on keskeinen merkitys. Aineistonkeruumenetelminä käytettiin osallistuvaa havainnointia sekä sähköpostitse lähetettyä kyselyä. Kyselyn avulla pyrittiin selvittämään vastaajien kokemuksia logistiikka-alan ammattikorkeakoulutuksen nykytilasta sekä kuinka logistiikka-alan koulutusta tulisi kehittää, jotta se vastaisi tulevaisuuden osaamistarpeita.
Tutkimustulosten perusteella logistiikka-alan koulutuksen kehittämiseksi ehdotettiin mahdollisimman laaja-alaista työharjoittelua logistiikan eri aloilta sekä panostamista automaatio- ja IT-taitojen koulutukseen sekä työyhteisötaitojen ja henkilöstöhallinnon koulutukseen. Opetusta tarvitaan lisää projektiosaamisen ja toiminnanohjauksen sekä työyhteisötaitojen, ihmissuhdetaitojen, tietotekniikan sekä laadunhallinnan opinnoissa. Lisäksi logistiikka-alan osaamistarpeiksi nousivat IT-taidot ja digitalisaatio- sekä automaatioratkaisujen osaaminen.