Jaettu johtaminen varhaiskasvatusyksikössä : Jaetun johtamisen kehittämistyötä Tuohimäen päiväkodissa
Mylläri, Lassi (2018)
Mylläri, Lassi
Lahden ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121120928
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121120928
Tiivistelmä
Tässä kehittämishankkeessa aiheena oli jaetun johtaminen kehittäminen espoolaisessa kunnallisessa varhaiskasvatusyksikössä. Tarkoituksena oli
kehittää jaetun johtamisen käytänteitä ja organisointia. Tavoitteena oli muodostaa toimiva malli jaetulle johtajuudelle. Tarve kehittämiselle lähti kehittämistoimintaan osallistuvalta yksiköltä.
Kehittämishanketta lähestyttiin toimintatutkimuksellisesta näkökulmasta. Tiedonkeruumenetelmänä toimivat ryhmäteemahaastattelut ja kehittämismenetelmänä dialogiset keskustelut, joiden aihealueet muodostuivat ryhmäteemahaastatteluista saatujen tulosten perusteella.
Dialogisten keskustelujen ja haastatteluiden perusteella muodostettiin jaetun johtajuuden toimintamalli. Keskeistä toimintamallissa oli vastuualueiden perusteltu jakaminen työyhteisössä, yksilön itsensä aktiivinen johtaminen, tiedonsiirron sujuvuuden parantaminen ja vuorovaikutteiset kahvihuonekeskustelut. Toimintamalliin valittiin myös
digitaalinen keskustelualusta, jonka käyttöönotto tapahtuisi
tulevaisuudessa.
Kokonaisuudessaan kehittämishankkeeseen osallistuvassa yksikössä onnistuttiin kehittämään työn jakamisen tapoja ja muodostamaan toimiva malli jaetulle johtajuudelle. Kehittämishankkeen tuloksia pohtiessa on kuitenkin olennaista ottaa huomioon, että kyse oli vain yhden varhaiskasvatusyksikön jaetun johtajuuden kehittämisestä. Tulokset eivät ole yleistettävissä, mutta niitä voidaan hyödyntää vastaavissa varhaiskasvatuksen jaettua johtajuutta kehittävissä tutkimuksellisissa hankkeissa.
kehittää jaetun johtamisen käytänteitä ja organisointia. Tavoitteena oli muodostaa toimiva malli jaetulle johtajuudelle. Tarve kehittämiselle lähti kehittämistoimintaan osallistuvalta yksiköltä.
Kehittämishanketta lähestyttiin toimintatutkimuksellisesta näkökulmasta. Tiedonkeruumenetelmänä toimivat ryhmäteemahaastattelut ja kehittämismenetelmänä dialogiset keskustelut, joiden aihealueet muodostuivat ryhmäteemahaastatteluista saatujen tulosten perusteella.
Dialogisten keskustelujen ja haastatteluiden perusteella muodostettiin jaetun johtajuuden toimintamalli. Keskeistä toimintamallissa oli vastuualueiden perusteltu jakaminen työyhteisössä, yksilön itsensä aktiivinen johtaminen, tiedonsiirron sujuvuuden parantaminen ja vuorovaikutteiset kahvihuonekeskustelut. Toimintamalliin valittiin myös
digitaalinen keskustelualusta, jonka käyttöönotto tapahtuisi
tulevaisuudessa.
Kokonaisuudessaan kehittämishankkeeseen osallistuvassa yksikössä onnistuttiin kehittämään työn jakamisen tapoja ja muodostamaan toimiva malli jaetulle johtajuudelle. Kehittämishankkeen tuloksia pohtiessa on kuitenkin olennaista ottaa huomioon, että kyse oli vain yhden varhaiskasvatusyksikön jaetun johtajuuden kehittämisestä. Tulokset eivät ole yleistettävissä, mutta niitä voidaan hyödyntää vastaavissa varhaiskasvatuksen jaettua johtajuutta kehittävissä tutkimuksellisissa hankkeissa.