Päiväkirjaopinnäytetyö: Ostajana kehittyminen
Koljonen, Antti (2018)
Koljonen, Antti
Lahden ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121120947
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121120947
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin päiväkirjamuotoisena ja siinä seurattiin 14 viikon ajalta opiskelijan kehittymistä ostajana päivittäin tehtyjen päiväkirjamerkintöjen pohjalta. Jokaisen viikon lopussa merkintöjen pohjalta analysoitiin viikon toiminta sekä kehitys.
Opinnäytetyö tehtiin ostajan monipuolisesta työstä. Opiskelija työskenteli pk-yrityksessä, jolla on runsaasti kansainvälistä toimintaa. Työtehtäviin kuuluivat laajasti erilaiset hankinnan tehtävät. Tärkeimpinä tehtävinä olivat materiaalien hankinta, kilpailutus, toimitusaikavalvonta, toimittaja suhteiden ylläpito sekä muiden sidosryhmien tukeminen. Opinnäytetyön tavoitteena oli syventää osaamista sekä kehittää jo opittuja taitoja.
Lopputuloksena työstä syntyi päiväkirjamuotoinen raportti ostajan päivittäisistä tavoitteista, tehtävistä, haasteista sekä kehityksestä. Päivittäisen tekemisen kehittämisessä hyödynnettiin teoriaa. Seurannan ja teorian pohjalta tehdyissä viikkoanalyyseissä havaittiin jatkuvaa kehittymistä ostajan eri tehtävissä. Lisäksi analyysien avulla opiskelija sai kerättyä tietoa eri toimintatapojen tehokkuudesta.
Opinnäytetyö tehtiin ostajan monipuolisesta työstä. Opiskelija työskenteli pk-yrityksessä, jolla on runsaasti kansainvälistä toimintaa. Työtehtäviin kuuluivat laajasti erilaiset hankinnan tehtävät. Tärkeimpinä tehtävinä olivat materiaalien hankinta, kilpailutus, toimitusaikavalvonta, toimittaja suhteiden ylläpito sekä muiden sidosryhmien tukeminen. Opinnäytetyön tavoitteena oli syventää osaamista sekä kehittää jo opittuja taitoja.
Lopputuloksena työstä syntyi päiväkirjamuotoinen raportti ostajan päivittäisistä tavoitteista, tehtävistä, haasteista sekä kehityksestä. Päivittäisen tekemisen kehittämisessä hyödynnettiin teoriaa. Seurannan ja teorian pohjalta tehdyissä viikkoanalyyseissä havaittiin jatkuvaa kehittymistä ostajan eri tehtävissä. Lisäksi analyysien avulla opiskelija sai kerättyä tietoa eri toimintatapojen tehokkuudesta.