Muutosjohtaminen ja muutoksen vaikutus työhyvinvointiin Assistor Oy:ssä
Ketonen, Aida (2018)
Ketonen, Aida
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121221041
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121221041
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa toimeksiantajalle tietoa työhyvinvoinnin tilasta toiminnanohjausjärjestelmän muutoksen jälkeen. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millaiseksi työntekijät kokivat muutosjohtamisen muutoksen aikana ja kuinka muutos vaikutti työhyvinvointiin. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi logistiikkayritys Assistor Oy Ab.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu muutosjohtamisesta ja työhyvinvoinnista. Muutosjohtamisen teoriassa aiheina ovat muutos prosessina, muutosvastarinta, esimiehen asema muutoksen johtajana ja muutosviestintä. Työhyvinvoinnin teoriapohja koostuu käsitteen avaamisesta, työhyvinvoinnin portaista, työhyvinvoinnin johtamisesta ja työhyvinvoinnin huomioimisesta muutoksessa. Kyselytutkimus muodostettiin tämän teoriatiedon pohjalta.
Opinnäytetyön tutkimuksellinen osuus toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena. Tutkimus oli kokonaistutkimus ja tutkimuksen perusjoukko koostui 135:stä Assistorin ajoneuvologistiikan työntekijästä. Tiedonkeruumenetelmänä tässä tutkimuksessa käytettiin kyselylomaketta, joka laadittiin yhdessä toimeksiantajan kanssa. Tutkimukseen vastasi 59 henkilöä ja vastausprosentti oli 43,7. Tutkimuksen tarkoituksena oli löytää vastaus tutkimusongelmaan, joka oli muutosjohtamisen onnistumisen selvittäminen, sekä työhyvinvoinnin taso muutoksen jälkeen.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että muutoksen valmistelu ja muutoksen tarkoituksen sisäistäminen onnistuivat organisaatiossa hyvin. Henkilöstö koki myös olevansa valmiita muuttumaan ja ottamaan uuden toiminnanohjausjärjestelmän vastaan. Kehityskohteiksi muutosjohtamisessa nousivat esimiestyö ja muutosviestintä. Työhyvinvoinnin tutkimustulokset puolestaan osoittivat, että työssä viihtyvyys ja kokonaisvaltainen hyvinvointi ovat pysyneet keskimääräisesti samalla tasolla muutoksesta huolimatta. Tutkimustulosten valossa henkilöstö kaipaa yritykseltä kuitenkin kaiken kaikkiaan lisää panosta työhyvinvointiin ja esimiehen rooliin työhyvinvoinnin johtajana.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu muutosjohtamisesta ja työhyvinvoinnista. Muutosjohtamisen teoriassa aiheina ovat muutos prosessina, muutosvastarinta, esimiehen asema muutoksen johtajana ja muutosviestintä. Työhyvinvoinnin teoriapohja koostuu käsitteen avaamisesta, työhyvinvoinnin portaista, työhyvinvoinnin johtamisesta ja työhyvinvoinnin huomioimisesta muutoksessa. Kyselytutkimus muodostettiin tämän teoriatiedon pohjalta.
Opinnäytetyön tutkimuksellinen osuus toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena. Tutkimus oli kokonaistutkimus ja tutkimuksen perusjoukko koostui 135:stä Assistorin ajoneuvologistiikan työntekijästä. Tiedonkeruumenetelmänä tässä tutkimuksessa käytettiin kyselylomaketta, joka laadittiin yhdessä toimeksiantajan kanssa. Tutkimukseen vastasi 59 henkilöä ja vastausprosentti oli 43,7. Tutkimuksen tarkoituksena oli löytää vastaus tutkimusongelmaan, joka oli muutosjohtamisen onnistumisen selvittäminen, sekä työhyvinvoinnin taso muutoksen jälkeen.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että muutoksen valmistelu ja muutoksen tarkoituksen sisäistäminen onnistuivat organisaatiossa hyvin. Henkilöstö koki myös olevansa valmiita muuttumaan ja ottamaan uuden toiminnanohjausjärjestelmän vastaan. Kehityskohteiksi muutosjohtamisessa nousivat esimiestyö ja muutosviestintä. Työhyvinvoinnin tutkimustulokset puolestaan osoittivat, että työssä viihtyvyys ja kokonaisvaltainen hyvinvointi ovat pysyneet keskimääräisesti samalla tasolla muutoksesta huolimatta. Tutkimustulosten valossa henkilöstö kaipaa yritykseltä kuitenkin kaiken kaikkiaan lisää panosta työhyvinvointiin ja esimiehen rooliin työhyvinvoinnin johtajana.