Framtidens turistinformation på Åland : en kundundersökning för utvecklingen av Ålands turistinformation
Massart, Maria (2018)
Massart, Maria
Högskolan på Åland
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121120856
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121120856
Tiivistelmä
Mitt examensarbete är en kundundersökning för utvecklingen av Ålands turistinformation.
Kundundersökningen görs i uppdrag av Visit Åland r.f. Ålands turistinformation är i behov av att ändras och moderniseras. Digitaliseringen av turismen har kommit långt och för att kunna tillfredsställa de moderna turisternas behov måste turistinformationen vidareutvecklas.
Syftet med detta arbete är att ge förslag till hur Ålands turistinformation skulle kunna utvecklas och moderniseras.
I arbetet tillämpas teorierna: den klassiska kommunikationsmodellen och Kamfjords grundmodell 2 - den totala turismprodukten. Undersökningen baserar sig på en intervjuadministrerad besöksenkät.
Resultatet av undersökningen bidrar till Ålands turistinformations utveckling utifrån ett digitalt perspektiv. My degree thesis is a a visitor research for development of the Åland tourist information. The research is commissioned by Visit Åland registered association.
Åland tourist information is in need of change and modernization. The digitalization of tourism has come a long way in satisfying the needs of modern tourists, therefore tourist information needs to develop.
The purpose of this work is to provide suggestions with how Åland tourist information could be developed and modernized.
The work applies the following theories: the classic communication model and Kamfjord basic model 2 - the total tourism product. The research is an interview-administered visitor questionnaire.
The result of the research contributes to the development of Åland tourist information based on a digital perspective.
Kundundersökningen görs i uppdrag av Visit Åland r.f. Ålands turistinformation är i behov av att ändras och moderniseras. Digitaliseringen av turismen har kommit långt och för att kunna tillfredsställa de moderna turisternas behov måste turistinformationen vidareutvecklas.
Syftet med detta arbete är att ge förslag till hur Ålands turistinformation skulle kunna utvecklas och moderniseras.
I arbetet tillämpas teorierna: den klassiska kommunikationsmodellen och Kamfjords grundmodell 2 - den totala turismprodukten. Undersökningen baserar sig på en intervjuadministrerad besöksenkät.
Resultatet av undersökningen bidrar till Ålands turistinformations utveckling utifrån ett digitalt perspektiv.
Åland tourist information is in need of change and modernization. The digitalization of tourism has come a long way in satisfying the needs of modern tourists, therefore tourist information needs to develop.
The purpose of this work is to provide suggestions with how Åland tourist information could be developed and modernized.
The work applies the following theories: the classic communication model and Kamfjord basic model 2 - the total tourism product. The research is an interview-administered visitor questionnaire.
The result of the research contributes to the development of Åland tourist information based on a digital perspective.