Videopalvelun sisältönostojen karusellin käytön kehittäminen
Wennäkoski, Markus (2018)
Wennäkoski, Markus
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121020762
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121020762
Tiivistelmä
Digitaalisuus on tuonut paljon uusia liiketoiminnan mahdollisuuksia ja samalla haastaa kokonaisia toimialoja tuomalla uutta kilpailukenttään. Videopalvelut ovat yksi digitalisaation tuomista moderneista liiketoiminnoista, jotka vähitellen vievät markkinaosuutta perinteisiltä toimijoilta. Digitalisaatiolla tarkoitetaan digitaalisten palveluiden yleistymistä ja niiden hyödyntämistä arjessa ja jokapäiväisissä töissä. Digitalisaation tuomien muutosten myötä palveluiden käytettävyys on noussut vahvasti esille. Palvelumuotoilu tuo työkaluja asiakkaan näkökulman huomioimiseen ja auttaa rakentamaan palvelusta asiakaslähtöisempää.
Tämä opinnäytetyö on laadittu Nelonen Median toimeksiannosta ja koskee Nelonen Median Ruutu-videopalvelun etusivun sisältönostojen karusellielementin kehittämistä. Kehitettävä elementti soveltuu palvelun sisällä viestimiseen ja palvelun sisältämien ohjelmien nostamiseen promootiona. Tutkimuksen lähtökohdan muodosti ongelma karusellin käyttöön liittyvän tiedon puutteesta. Sisältönostojen karusellin käyttö perustui oletuksiin ja vanhoihin tapoihin, eikä seurantaa tai tietoa toimivuudesta ollut. Näin ollen tavoitteeksi muodostui Nelonen Median Ruutu-videopalvelun sisältönostojen elementin käyttötavan kehittäminen digitalisaation mahdollisuuksien ja palvelumuotoilun avulla.
Tutkimusmenetelmänä oli kehitystutkimus. Tutkimus toteutettiin haastattelututkimuksen avulla sekä laadittiin erilaisia testejä sisältönostojen karusellin käytössä. Testien avulla seurattiin karusellin sisältöjen saamia klikkausmääriä, nostettujen sarjojen katseludataa sekä palvelun etusivun näkyvyyttä heat map -lämpökarttatutkimuksen avulla.
Haastattelututkimuksessa kävi ilmi, että asiakkaat eivät koe löytävänsä karusellista kiinnostavaa sisältöä ja siksi karusellia ei juurikaan käytetä. Sisältönostojen karusellin ensimmäinen nostopaikka on testien perusteella ylivoimaisesti paras ja erittäin vahva näkyvyyselementti. Myös lämpökartta Ruutu-palvelun etusivun käytöstä kertoo, että käytännössä joka kerta käyttäjä näkee ensimmäisen sisältönoston saapuessaan palveluun. Seuraavat nostopaikat ohjaavat myös nostettujen sisältöjen pariin, mutta vaikutus on paljon pienempi kuin ensimmäisellä paikalla.
Uusi karusellin käyttötapa yhdistää palvelumuotoilun mukaisen asiakkaan tunnistamisen ja käyttö on aikataulutettu asiakkaan käyttäytymisen perusteella. Päätösten pohjana on data, joka saadaan nostettujen sisältöjen katselusta sekä Nelonen Median tavoitteet tiettyjen ohjelmien osalta. Uuden käyttötavan mukaisesti ensimmäisellä paikalla nostetaan aamulla lastenohjelma ja päivällä uusi sarja, jolla yritetään tuoda käyttäjille lisää katsottavaa, mikä tukee palvelun liiketoimintaa. Illalla ensimmäisellä paikalla nostetaan päivän suosituin viihdeohjelma, jota tiedetään käyttäjien etsivän. Nostettavien ohjelmien päätöksessä hyödynnetään Nelonen Median tiimejä ja uusi käyttötapa mahdollistaa koordinoidumman työnteon sisältönostojen karusellin kanssa.
Tämä opinnäytetyö on laadittu Nelonen Median toimeksiannosta ja koskee Nelonen Median Ruutu-videopalvelun etusivun sisältönostojen karusellielementin kehittämistä. Kehitettävä elementti soveltuu palvelun sisällä viestimiseen ja palvelun sisältämien ohjelmien nostamiseen promootiona. Tutkimuksen lähtökohdan muodosti ongelma karusellin käyttöön liittyvän tiedon puutteesta. Sisältönostojen karusellin käyttö perustui oletuksiin ja vanhoihin tapoihin, eikä seurantaa tai tietoa toimivuudesta ollut. Näin ollen tavoitteeksi muodostui Nelonen Median Ruutu-videopalvelun sisältönostojen elementin käyttötavan kehittäminen digitalisaation mahdollisuuksien ja palvelumuotoilun avulla.
Tutkimusmenetelmänä oli kehitystutkimus. Tutkimus toteutettiin haastattelututkimuksen avulla sekä laadittiin erilaisia testejä sisältönostojen karusellin käytössä. Testien avulla seurattiin karusellin sisältöjen saamia klikkausmääriä, nostettujen sarjojen katseludataa sekä palvelun etusivun näkyvyyttä heat map -lämpökarttatutkimuksen avulla.
Haastattelututkimuksessa kävi ilmi, että asiakkaat eivät koe löytävänsä karusellista kiinnostavaa sisältöä ja siksi karusellia ei juurikaan käytetä. Sisältönostojen karusellin ensimmäinen nostopaikka on testien perusteella ylivoimaisesti paras ja erittäin vahva näkyvyyselementti. Myös lämpökartta Ruutu-palvelun etusivun käytöstä kertoo, että käytännössä joka kerta käyttäjä näkee ensimmäisen sisältönoston saapuessaan palveluun. Seuraavat nostopaikat ohjaavat myös nostettujen sisältöjen pariin, mutta vaikutus on paljon pienempi kuin ensimmäisellä paikalla.
Uusi karusellin käyttötapa yhdistää palvelumuotoilun mukaisen asiakkaan tunnistamisen ja käyttö on aikataulutettu asiakkaan käyttäytymisen perusteella. Päätösten pohjana on data, joka saadaan nostettujen sisältöjen katselusta sekä Nelonen Median tavoitteet tiettyjen ohjelmien osalta. Uuden käyttötavan mukaisesti ensimmäisellä paikalla nostetaan aamulla lastenohjelma ja päivällä uusi sarja, jolla yritetään tuoda käyttäjille lisää katsottavaa, mikä tukee palvelun liiketoimintaa. Illalla ensimmäisellä paikalla nostetaan päivän suosituin viihdeohjelma, jota tiedetään käyttäjien etsivän. Nostettavien ohjelmien päätöksessä hyödynnetään Nelonen Median tiimejä ja uusi käyttötapa mahdollistaa koordinoidumman työnteon sisältönostojen karusellin kanssa.