Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Palautejärjestelmän kehittäminen yläasteen kouluruokailuun

Kanninen, Marko; Kuivalainen, Annika (2010)

 
Avaa tiedosto
ONT_Kanninen_Kuivalainen.pdf (26.67Mt)
Lataukset: 


Kanninen, Marko
Kuivalainen, Annika
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052010056
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön taustalla on ollut vallitseva huono imago kouluruokailussa. Työn tarkoituksena on puuttua tähän ongelmaan. Tavoitteena on löytää keinoja, joilla kouluruokailun imagoa voitaisiin parantaa sekä kuinka oppilaiden ääni saataisiin paremmin kuuluviin kouluruokailuun liittyvissä asioissa. Työn lähtökohtana oli löytää näitä keinoja. Aiheen tarkentuessa parhaaksi keinoksi kouluruokailun imagon parantamiseen ja oppilaiden huomioimiseen päädyttiin kehittämään toimiva palautejärjestelmä yläasteen kouluruokailuun. Kohdekouluiksi palautejärjestelmän kehittämiseen ja testaamiseen valikoitui Espoossa sijaitsevat Saarnilaakson koulu sekä Ruusutorpan koulu.

Menetelminä tässä opinnäytetyössä on käytetty määrällisenä menetelmänä kyselylomaketta sekä laadullisina menetelminä teema- ja fokusryhmähaastatteluita. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys pohjautuu imagosta, asiakastyytyväisyydestä, palautteesta ja palautteen antamisesta ja sen käsittelemistä sekä palautejärjestelmää käsitteleviin teorioihin. Opinnäytetyö alkoi teemahaastatteluiden suorittamisella kohdekoulujen keittiöesimiehille. Tämän jälkeen tehtiin kysely koulujen oppilaille, millä kartoitettiin kouluruokailun tilaa kohdekouluista. Lopullinen aihe lähteä rakentamaan toimivaa palautejärjestelmää kouluruokailuun rakentui kyselyn perusteella. Tämän jälkeen suoritettiin fokusryhmähaastattelut kohdekouluissa. Niiden avulla lähdettiin kehittämään palautejärjestelmää.

Palautejärjestelmän valmistuttua se testattiin kokonaisuudessaan läpi kummassakin koulussa. Molemmille kouluille tehtiin erilliset ohjeistukset palautejärjestelmästä, jonka avulla kohdekoulut saivat ajettua palautejärjestelmän kaikki vaiheet läpi. Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että palautejärjestelmä koetaan kummasakin koulussa tarpeelliseksi ja toimivaksi kokonaisuudeksi. Testauksen ajoittuminen kevätlukukauden loppuun toi omia haasteita ja täten palautejärjestelmän kautta ei vielä saatu aikaiseksi konkreettisia muutoksia ruokalan toimintaan, mutta palautejärjestelmän tarjoamat mahdollisuudet tulivat kuitenkin hyvin esille.

Testausvaihe onnistui kaikin puolin hyvin. Palautejärjestelmän mahdollisuudet tulivat hyvin esille testauksen kautta ja koulut ilmaisivat halunsa jatkaa palautejärjestelmän käyttöä. Sähköisen palautteen antamista saatiin testattua testiympäristön kautta kerran, joten jatkokäyttöä ajatellen tulisi sen tarpeisiin luoda esimerkiksi Internet-sivusto, jota koulut voisivat keskitetysti käyttää sähköisen palautteen keräämiseen ja tulosten hallitsemiseen ja analysoimiseen.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste