Lost In Kainuu -seikkailukilpailun kansainvälinen markkinointi
Tukiainen, Akseli (2018)
Tukiainen, Akseli
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121321303
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121321303
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on luoda tuotekehittämisprosessin avulla pakettimatka
sekä englanninkieliset internetsivut Lost In Kainuu -seikkailukilpailulle ja markkinoida luotua
tuotetta kansainvälisten asiakkaiden käyttämien mediakanavien kautta ulkomaalaisille
seikkailu-urheilijoille. Toimeksiantajan tavoitteena on saada vähintään yksi ulkomaalaistaustainen
joukkue mukaan 14-15.9.2018 järjestettävään kilpailuun, sillä aikaisemmin kilpailussa
ei ole ollut ulkomaalaisia joukkueita yksittäisiä kilpailijoita lukuun ottamatta ja kilpailun
osallistujamäärä on usean vuoden ajan pysynyt samana. Toimeksiantajana toimii
Kainuun Liikunnan Ry:n sisällä toimiva Endurance Kainuu Experience liikuntamatkailutapahtumien
kehittämishanke ja tapahtuman projektipäällikkö Jukka Liuha.
Teoriataustassa perehdytään asiakasprofiileihin, jotka määrittävät minkälaisiin asiakkaisiin
markkinointi kohdistetaan sekä sisällön tuottamiseen eri kanavien kautta ja sähköiseen
markkinointiin, jotta asiakkaat saadaan sitoutettua luotuun tuotteeseen. Sisältöä on
tavoitteena tuottaa niin, että uusi asiakaskunta tavoitetaan ja tämän jälkeen heidät pidetään
kiinnostuneena tapahtumasta, kunnes potentiaalinen asiakas on valmis tekemään
ostopäätöksen.
Opinnäytetyön toiminnallisessa osuudessa yhteistyötä tehtiin lokakuun ja toukokuun välisenä
aikana toimeksiantajan sekä toisen opiskelijan kanssa, joka keskittyi sosiaalisen median
markkinointiin. Helmikuun alussa julkaistiin seikkailu-urheilu aiheisella sivustolla artikkeli
kilpailusta, joka toi lisää ulkomaalaisia seuraajia tapahtuman Facebook sekä internetsivuille.
Tämän lisäksi tapahtumasta tehtiin ilmoitus usealle seikkailu-urheilua käsittelevälle
sivustolle. Maaliskuussa markkinointia kohdistettiin erityisesti Facebookiin ja ilmoitukset
suunniteltiin yhdessä toisen opiskelijan kanssa.
Tehokkaan ja suunnitellun markkinoinnin ansiosta tapahtuma saatiin loppuunmyytyä toukokuun
lopussa. Yksi ulkomaalainen joukkue ilmoittautui kilpailuun mukaan ja useita yksittäisiä
ulkomaalaisia harrastajia osallistui tapahtumaan. Opinnäytetyötä voi pitää onnistuneena,
sillä se täytti kaikki kartoitusvaiheessa annetut tavoitteet.
sekä englanninkieliset internetsivut Lost In Kainuu -seikkailukilpailulle ja markkinoida luotua
tuotetta kansainvälisten asiakkaiden käyttämien mediakanavien kautta ulkomaalaisille
seikkailu-urheilijoille. Toimeksiantajan tavoitteena on saada vähintään yksi ulkomaalaistaustainen
joukkue mukaan 14-15.9.2018 järjestettävään kilpailuun, sillä aikaisemmin kilpailussa
ei ole ollut ulkomaalaisia joukkueita yksittäisiä kilpailijoita lukuun ottamatta ja kilpailun
osallistujamäärä on usean vuoden ajan pysynyt samana. Toimeksiantajana toimii
Kainuun Liikunnan Ry:n sisällä toimiva Endurance Kainuu Experience liikuntamatkailutapahtumien
kehittämishanke ja tapahtuman projektipäällikkö Jukka Liuha.
Teoriataustassa perehdytään asiakasprofiileihin, jotka määrittävät minkälaisiin asiakkaisiin
markkinointi kohdistetaan sekä sisällön tuottamiseen eri kanavien kautta ja sähköiseen
markkinointiin, jotta asiakkaat saadaan sitoutettua luotuun tuotteeseen. Sisältöä on
tavoitteena tuottaa niin, että uusi asiakaskunta tavoitetaan ja tämän jälkeen heidät pidetään
kiinnostuneena tapahtumasta, kunnes potentiaalinen asiakas on valmis tekemään
ostopäätöksen.
Opinnäytetyön toiminnallisessa osuudessa yhteistyötä tehtiin lokakuun ja toukokuun välisenä
aikana toimeksiantajan sekä toisen opiskelijan kanssa, joka keskittyi sosiaalisen median
markkinointiin. Helmikuun alussa julkaistiin seikkailu-urheilu aiheisella sivustolla artikkeli
kilpailusta, joka toi lisää ulkomaalaisia seuraajia tapahtuman Facebook sekä internetsivuille.
Tämän lisäksi tapahtumasta tehtiin ilmoitus usealle seikkailu-urheilua käsittelevälle
sivustolle. Maaliskuussa markkinointia kohdistettiin erityisesti Facebookiin ja ilmoitukset
suunniteltiin yhdessä toisen opiskelijan kanssa.
Tehokkaan ja suunnitellun markkinoinnin ansiosta tapahtuma saatiin loppuunmyytyä toukokuun
lopussa. Yksi ulkomaalainen joukkue ilmoittautui kilpailuun mukaan ja useita yksittäisiä
ulkomaalaisia harrastajia osallistui tapahtumaan. Opinnäytetyötä voi pitää onnistuneena,
sillä se täytti kaikki kartoitusvaiheessa annetut tavoitteet.