Implementing a Proxy Server for a Massively Multiplayer Online Role-playing Game
Partanen, Joel (2018)
Partanen, Joel
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2018
Creative Commons Attribution-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121321326
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121321326
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä toteutettiin välityspalvelin kehityksessä olevaa MUTA-peliä varten. Tavoitteena oli, että välityspalvelin kykenisi piilottamaan pelipalvelimen todellisen IP-osoitteen, suodattamaan liikennettä, sekä turvallisesti ohjaamaan viestejä pelaajien ja pelipalvelimen välillä tuottamatta huomattavaa lisävii-vettä.
Pääosa opinnäytetyöstä keskittyi välityspalvelimen toteutukseen käytännössä. Ennen toteutusosiota annettiin kuvaus MMORPG-peligenrestä, jonka jälkeen käytiin läpi tiettyjä genrelle teknisesti tärkeitä konsepteja, kuten verkkoliikenteen salaaminen ja skaalautuvat verkkoyhteyksien hallintarajapinnat. Muutoin teoriaan viitatessa referoitiin yleensä erinäisten pelinkehittäjien antamiin lausuntoihin tässä työssä toteutetun ohjelmiston kaltaisista järjestelmistä.
Päätelmässä tultiin tulokseen, että toteutettu ohjelma kykenee piilottamaan pelipalvelimen IP-osoitteen ja suodattamaan verkkoliikennettä pienillä pelaajamäärillä tuottamatta huomattavaa lisäviivettä yksinkertaisessa testiympäristössä, mutta että lisää testausta realistisemmassa ympäristössä vaadittaisiin vastaisuudessa.
Pääosa opinnäytetyöstä keskittyi välityspalvelimen toteutukseen käytännössä. Ennen toteutusosiota annettiin kuvaus MMORPG-peligenrestä, jonka jälkeen käytiin läpi tiettyjä genrelle teknisesti tärkeitä konsepteja, kuten verkkoliikenteen salaaminen ja skaalautuvat verkkoyhteyksien hallintarajapinnat. Muutoin teoriaan viitatessa referoitiin yleensä erinäisten pelinkehittäjien antamiin lausuntoihin tässä työssä toteutetun ohjelmiston kaltaisista järjestelmistä.
Päätelmässä tultiin tulokseen, että toteutettu ohjelma kykenee piilottamaan pelipalvelimen IP-osoitteen ja suodattamaan verkkoliikennettä pienillä pelaajamäärillä tuottamatta huomattavaa lisäviivettä yksinkertaisessa testiympäristössä, mutta että lisää testausta realistisemmassa ympäristössä vaadittaisiin vastaisuudessa.