Koulukuraattorityö nyt ja tulevaisuudessa : Koulukuraattoreiden näkemyksiä työhönsä orientoitumisesta
Lampinen, Kirsi (2018)
Lampinen, Kirsi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121321337
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121321337
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on kuvailla koulukuraattorin työtä nyt ja tulevaisuudessa. Siinä selvitetään koulukuraattoreiden näkemyksien perusteella, mistä teoreettisesta pohjasta he työhönsä orientoituvat ja näkevätkö he sen muuttuvan tulevaisuudessa. Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Uudellamaalla sijaitsevan kunnan kanssa. Sen tavoitteena on tuoda kunnalle tiedoksi koulukuraattoreiden näkemyksiä työstään sekä siitä, miten sivistyspalveluiden alaisuuteen siirtyminen näyttäytyisi siinä. Tavoitteena on myös avata sosionomeille koulukuraattorin työn sisältöä; mihin teoriaan se pohjautuu ja mitä osaamista työssä tarvitaan.
Opinnäytetyöni on laadullinen tutkimus, aineisto kerättiin teemahaastattelun avulla. Haastateltavana oli viisi kunnan koulukuraattoria ja haastattelut toteutettiin kevään 2018 aikana. Aineisto nauhoitettiin ja litteroitiin. Analysointina käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysia ja aineisto jaettiin eri teemoihin.
Opinnäytetyöni keskeisimmät tulokset luokiteltiin kolmeen ryhmää: Koulukuraattorin ammatillinen ydin, koulukuraattorin työ tulevaisuudessa sekä osaaminen ja menetelmät. Koulukuraattorityö nähtiin sosiaalityönä, mutta näkemykset vaihtelivat sosiaalipedagogiikan ja sosiaaliohjauksen kohdalla. Tulevaisuudessa orientoituminen nähtiin samana, mutta lisäosaamista kaivattiin etenkin mielialaongelmien parissa työskentelemiseen.
Koulukuraattoreiden näkemyksistä tuli esiin koulutustaustan vaikutus orientoitumiseen; sosionomitaustaiset koulukuraattorit näkivät orientoitumisessa myös sosiaaliohjausta. Haastatteluista ilmenee, että keskeisenä on oppilaan hyvinvointi orientoitumisesta riippumatta.
Opinnäytetyöni on laadullinen tutkimus, aineisto kerättiin teemahaastattelun avulla. Haastateltavana oli viisi kunnan koulukuraattoria ja haastattelut toteutettiin kevään 2018 aikana. Aineisto nauhoitettiin ja litteroitiin. Analysointina käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysia ja aineisto jaettiin eri teemoihin.
Opinnäytetyöni keskeisimmät tulokset luokiteltiin kolmeen ryhmää: Koulukuraattorin ammatillinen ydin, koulukuraattorin työ tulevaisuudessa sekä osaaminen ja menetelmät. Koulukuraattorityö nähtiin sosiaalityönä, mutta näkemykset vaihtelivat sosiaalipedagogiikan ja sosiaaliohjauksen kohdalla. Tulevaisuudessa orientoituminen nähtiin samana, mutta lisäosaamista kaivattiin etenkin mielialaongelmien parissa työskentelemiseen.
Koulukuraattoreiden näkemyksistä tuli esiin koulutustaustan vaikutus orientoitumiseen; sosionomitaustaiset koulukuraattorit näkivät orientoitumisessa myös sosiaaliohjausta. Haastatteluista ilmenee, että keskeisenä on oppilaan hyvinvointi orientoitumisesta riippumatta.